torsdag 26 maj 2016

Blommande Rhododendron


Sedan ett par veckor blommar det Rhododendron i trädgården - de olika sorterna avlöser varandra under försommaren. Och även om blommor blir mindre viktigt för mig med åren så är det något särskilt med Rhododendron.....

Här är några av de som blommar hos oss just nu

Rhododendron azalea 'White Moon'


Rh. azalea 'Maruschka'. (Bilden gör tyvärr inte blommorna rättvisa, i verkligheten är blommorna tomteröda.)


Rh. azalea 'Betty Muir'


Rh. azalea 'Knaphill Annabella' (doftar underbart!)


Rh. 'Wren'



Rh. ponticum 'Graziella




Den första blomman på Rh. 'Goldbukett' (som är gulare i verkligheten)


9 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Det är verkligen något speciellt med rhododendron. Med alla dessa starka färger och den kompakta formen på busken. Tyvärr har jag bara en rhododendron hos mig, men jag får njuta av dina härliga bilder i stället:-)
Trevlig helg!
Titti

Ruben sa...

WOW, och dubbel-waw för den blekgula azalean! Vilken fin samling!

Ha det gott!
/Ruben

Gunilla Teckenberg sa...

Fint Nora! Och efter blomningen brukar det bli ännu finare, inte många växter som klarar det!

Kram!

Carita och Bertel sa...

Snygg samling, jag gillar den som heter pont. Graziella, Ha en fin helg. Carita

Marit sa...

Så flotte de er! Goldbukett var helt skjønn :)

Klem, Marit

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Fin samling rododendron! "Knaphill Annabella" er bare helt nydelig:-)
Ha en fin helg.
Eirin

Anonym sa...

Knaphill var en snygging som jag ska spana efter. Har plats i torvrabatten för några till. Hur stor blir den, vet du?
Kram Kristina

Snäckskalsdalen. sa...

Så otroligt många fina roddisar du har! Och du har säkert fler, jag läste in det mellan raderna! Jättevackra och så har du namnen på alla också! Det är en fin buske!
Agneta kram

Inger sa...

Men så många, jag gillar nog de rosa bäst som 'Knaphill Annabella'.
Kram