tisdag 29 mars 2016

Årets första besök på Stolpens Trädgård


På hemresan från årets påskresa till Norge blev det ett stopp på en av mina favoritplantskolor, Stolpens Trädgård utanför Kristinehamn, som öppnade för säsongen i påsk. Stolpens Trädgård är en liten plantskola med ett stort utbud av både perenner, träd, buskar, inspiration och inte minst kunniga och trevliga ägare. Att de dessutom har en sandlåda, gungor och lekplats för barnen är ett extra plus som uppskattas av fyraåringen och hans lillebror.

Att åka tomhänt från Stolpens är omöjligt - till det har de alldeles för mycket fint, även så här års innan de har fått fyllt på med nya växter. Jag lyckades klämma in följande i bilen

Rhododendron azalea 'Kermesina Alba'
Rhododendron yakushimanum 'Ken Janeck'
Rhododendron yakushimanum 'Edelweiss'
Picea glauca 'Daisy's White'
Pinus mugo 'Ophir'
Hydrangea serrata 'Veerle' 2 st
Hydrangea arborescens 'Samantha'
Pieris japonica 'Purity'


Har du vägarna förbi Kristinehamn så tveka inte att åka in till Stolpens Trädgård som ligger precis vid E18. Och har du inte vägarna förbi så kanske du borde överväga att åka dit ändå - du lär inte bli besviken. Mer att läsa om trädgården finns här och för er som är med i STA så finns det ett reportage om trädgården i TA 1/2016.

10 kommentarer:

Veronica sa...

Vilken underbar trädgård du bygger!! Vilka rariteter!

Salixen heter :Salix Gracilistyla Melanostachys: Black Cat

Finns just nu på Blomsterlandet! I varje fall i Häggvik :)

Kram

Daniel Lindholm sa...

Hej

Den inköpslistan skulle jag kunna kopiera rakt av! Bra val och jag ser fram emot ett väldokumenterat avsnitt om hur planteringen blir.

/Daniel

Berit sa...

ÅÅ dit vill jag också göra ett besök. Underbara fynd ni gjort !!Hoppas han kommer på Riks Sta sommarmöte i Uddevalla.
Ha en underbar dag!!

Inger sa...

Många spännande växter du köpt. Stolpens trädgård var med på STA:s växtmarknad i Borlänge i somras, jag fick en klematis därifrån som jag sökt länge.
Kram

Parkvegens Hageglede sa...

Tenk at du allerede er igang med innkjøp og planting av nye vakre planter!Dette lover bra for en lang og deilig årstid!

Ranten sa...

Jeg har besøkt dette spennende planteutsalge og er helt enig med deg! Kommer keg forbi igjen så bare må jeg innom :-)) Flott visningshage har de også! Da er hagesesongen erklært for åpnet?! Fin uke!

Tittis trädgård sa...

Vad härligt det låter med alla fina fynd! Här har tjälen med knapp nöd lämnat jorden, så vi har inte riktigt kommit igång ännu. Men vi har ju mycket att se fram emot:-)
Kram Titti

Anjas Hill sa...

Hejsan Nora!
Det är nog ingen risk att jag hamnar på den plantskolan, men förstår dig så väl hur roligt det är med dessa eldsjälar som kunnigt och trevligt bedriver sin plantskola och får kämpa rätt hårt mot jättarna. Jag har ju liknande ställen lite närmare.
Trevliga val du gjorde och din trädgård måste snart vara en syn för gudar :-)!

Ha det så mysigt vid planteringen av allt det nya:-)!
/Anja

Gunilla Teckenberg sa...

Spännande inköp Nora! ...och lite avundsjuk blir jag på att du hittat R. `Kermesina Alba´ den vita formen är inte så vanlig.

Kram!

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Alltid spennende med sånne stopp. :) Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage