fredag 10 juli 2015

Årets Pionblomning


Årets Pionblomning är i slutfasen. Det har varit en bra sommar för Pionerna som har varit större och finare än någon gång tidigare. Här är några av sorterna i vår trädgård.

Paeonia lactiflora 'Marie Lemoine'


Paeonia lactiflora 'Red Magic'


Paeonia lactiflora 'Shirley Temple'


'Shirley Temple' blommade för första gången i år och den är fantastiskt vacker tycker jag (som annars inte är så förtjust i stora, dubbla blommor. Men man är väl inte sämre än att man kan göra undantag:-)


Till sist Paeonia lactiflora 'Festiva Maxima'. Vi har sex styck av denna och i år har de blommat något kopiöst.




7 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Underbara pionbilder! Våra pioner slog ut i lördags och regnade sönder i störtskurarna i måndags, så det var inte mycket glädje med den blomningen tyvärr! Hann med knapp nöd rusa ut och klippa några kvistar som nu står i matsalen, lite tilltufsade men trevligt att få njuta lite av dem iaf. Trevlig helg/ Titti

hagen vår sa...

Hei!
Man blir nesten satt ut av hvordan de blomstrer. Lag på lag med kronblader. Får nesten assosiasjoner til ballkjoler som jeg drømte om som barn. Jeg synes ofte at enkle blomster er de vakreste, men det er en del unntak.
Klem Anne

Inger sa...

Så fluffiga och fina!
Har du någon resa till Hudik planerad?
Kram

Gunilla Teckenberg sa...

De fyllda pionerna blir ofta för tunga för sitt eget bästa, en regnskur och så är det kört men visst är de vackra när de får blomma ifred - men, de enkla är de vackraste, tycker jag.

Kram!

Tant Otteskrufv sa...

Underbara! Festivan gillar jag skarpt, men vår har nog hamnat väl djupt för den vill inte blomma :(

Anjas Hill sa...

Fina pioner du visar Nora. Mina håller som bäst på ännu.

Hur går det med din bräkenvallmo?
Min lyckades jag rädda i sista stund i våras - någon objuden hade börjat knapra på rötterna . Nu växer den i stället i en kruka och får göra så tills den har fått en robust storlek.
Jag vill ju så gärna få se den blomma och bli stor och stark ;-))!

Ha det gott!
/Anja

Anonym sa...

Älskar pioner, men i år har den där överdådiga blomningen delvis regnat bort för min del. Å andra sidan har vi ju fått njuta av pioner under en lång tid tack vare kylan och det är ju kul!
Kram Kristina