onsdag 13 maj 2015

Primula vulgaris 'Blue Sapphire'


Det är något speciellt med "fådda växter". Vi har ganska många nu och de står i trädgården som fina påminnelser om goda vänner och trevliga möten och de berikar vår trädgård på många sätt.

Förra året fick vi många växter av Gunilla och John som har bloggen Hagtorpet, när de besökte oss i trädgården (besöket och alla växterna kan du läsa om här). Bland annat fick vi den här fina Jordvivan, Primula vulgaris 'Blue Sapphire'.


Jag har placerat min 'Blue Sapphire' i en våtbädd med lågt PH och i halvskuggigt läge. Den har blommat ett tag nu och jag tycker den är helt ljuvlig med sin fina blåa färg och de små vita detaljerna som nästan ser ut som små pärlor.

Bland det roligaste med "fådda växter" är att många av dem aldrig skulle ha hamnat här om inte det vore för vännerna som delar med sig. Dels för att några av dem är rariteter som inte är så lätta att hitta i handeln och dels för att jag helt har missat andra. Primulor har jag t ex aldrig funderat på att köpa tidigare, men nu inser jag ju att jag måste skaffa flera - de är ju så fina!




14 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Söt primula! Visst är det så att de fådda blommorna känns extra värdefulla just för att de påminner om fina möten och härliga människor.

Allt gott
Anette

Tittis trädgård sa...

Den är verkligen söt! Trevligt med så fina minnen. Såg hur fint ni fått vid dammen också. Härligt att följa alla era projekt./ Titti

Lykkelig i hagen sa...

Hagen min er også full av planter som er arvet fra venners og families hager! Det er dem jeg liker aller best! Så tenker jeg på de jeg har fått dem fra når jeg steller rundt blomstene! Nydelig blåfarge på dine primula!
Klem fra Anne-Kristin

Marit sa...

Se der ja, nå har primuladilla slått ut i full blomst hos deg ;)) Primula er stort sett veldig lettstelte planter som kommer igjen år etter år.

Ønsker deg en fin helg!

Klem, Marit

Inger sa...

Primulor är fantastiska växter och den här har ju så fin och ovanlig färg.
Kram

Unknown sa...

Nydelig blåfarge!

Linda sa...

så søte:):) Blå er en herlige farge i hagen:)

Ranten sa...

Den er kjempelekker. Tror ikke min har dukket opp i år.. God helg!

Karin - Mina Rum sa...

Den är verkligen fin! Läckert att den är dubbel också. Själv har jag nästan drabbats av primula-feber på senaste tiden. Men jag är framför allt ute efter den vilda Primula vulgaris.

Kram!

Gunilla Teckenberg sa...

Bra att den sköter sig! Klart du skall ha fler Primula i trädgården, du har ju skapat så fina miljöer.

...och så skönt med dropparna som fallit senaste vecka!

Kram!

hagen vår sa...

Hei! Det er innmari morsomt å ha slike minner i hagen. Primula er veldig spennende. Bare i våres er flere nye skaffet. Bl.a en blå fra studentene på Ås. Den er visst ikke herdig og et nordvindu ble foreslått som vinteroppbevaring. Er veldig fornøyd når jeg ser din.
Klem Anne

Mia sa...

Oh, den var verkligen fin, blå och fyllt, kan det bli bättre?

Ha en fin helg :)

Anjas Hill sa...

Väldigt tjusigt!
Själv hade jag en, tror jag identisk, men med namnet 'Blue Indigo'. Den försvann våren 2013....en av de få som verkligen dog.

/Anja

Anonym sa...

Fådda växter är alltid trevligt, har flera från mina morföräldrars trädgård som jag är glad för. Primulor är så söta och har man tur bli de långlivade.
Kram Kristina