tisdag 3 februari 2015

Det snør, det snør


Det snør, det snør - tiddelibom
Det er det det gjør - tiddelibom
Nå snør det mye mer enn før
Tiddelibom og huttemegtu

Sången ovanför är en norsk "snösång" som sjungs av Nalle Puh. Nu sjunger jag den för mina egna barn och de senaste två dygnen har den verkligen passat för då har det snöat nästan oavbrutet. Inget snöoväder - långt därifrån - snarare lugnt och fint snöfall med en lätt snö.

Hos oss har vi fått ungefär två decimeter snö skulle jag gissa och även om jag inte är någon vinterälskare måste jag erkänna att det just nu är vackert ute. Här några bilder tagna idag i vår trädgård.

Parkolvonet till vänster är mitt favoritträd i vår trädgård. Det är nästan som snyggast i vinterhalvåret när man ser den fina formen. Rhododendronbuskarna till höger tyngs ner av snön och lutar sig ut över gången - dags att gå ut och skaka av snön så buskarna inte skadas.


Strålrudbeckia, Rudbeckia fulgida 'Goldsturm'


Slöjen, Juniperus communis 'Horstmann' och Hängsälg, Salix caprea 'Kilmarnock'


Vår största Doftschersmin, Philadelphus coronarius


Krollilja, Liluim martagon


Pelarformad brakved, Frangula alnus 'Fine line' och Dvärglärk, Larix decidua 'Puli'


Den nya rabatten längs tomtgränsen som vi gjorde i 2014. Här har vi planterat en hel del buskar och träd som just nu mest ser ut som pinnar som sticker upp ur snön. Om några år har de förhoppningsvis vuxit till sig och kan bidra till vinterträdgården med fina stammar och former.


Och till sist tre små Rhododendron som knappt syns under sina "hattar" av snö.


7 kommentarer:

hagen vår sa...

Hei! Skulle gjerne ønske at jeg kunne synge den sangen med glede. Å få lykkefølelse av at det snødde. At snøen var til for å brukes. Nå bruker jeg den til å tegne opp utvidelse av bed og nye bed. Når bedene ikke synes under snøen, kan jeg late som det er god plass til nye. Liljen ser ut som en en skulptur. Vakker. Klem Anne

Marit sa...

Hele hagen ser så vakker ut med et snødekke! Som barn var jeg glad i snø, men nå er jeg ikke så glad i den :)
Vakre bilder!

Klem!

Rost och rädisor sa...

Mycket vackert. Tänk därunder ligger hela härligheten och bara väntar på att få explodera i frodighet och färger.

Allt gott
Anette

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Ser vi har vært like begeistret over snøen. Virkelig deilig.
Håper rådyrgjerdet fungerer.
Hittil ingen rådyr innenfor hos oss siden sist vår !
Eirin :-)

Tittis trädgård sa...

Jag tänker alltid på Nalle Puh när det snöar...tidelipom-visan sjungs även här...men på svenska då. Visst är det vackert med lite frosting på alla växter:-)

Anjas Hill sa...

Det ser ut hos dig så som det gjorde här - ända till igår! Nu smälter snön och jag är orolig över kommande minusgradiga nätter men dagar med flera plusgrader om snön försvinner helt.

Roligt med barnsångerna på modersmålet. En av mina bloggvänner i Finland berättade om en åsna som hon hade besökt i någonstans i närheten där hon bor. Då kom jag att tänka på en sång som jag kunde om en åsna när jag var barn. Jag skrev ner den i hennes blogg vilket blev väldigt uppskattat av henne plus några av hennes läsare.

/Anja

Karin - Mina Rum sa...

Det är onekligen vackert med nysnö. Här har nu den lilla snö vi hade försvunnit under helgen. Hoppas nu bara att det kan bli tidig vår som förra året och inte bara kallt och grått.

Kram Karin