fredag 19 september 2014

Finaste Solhatten


Finaste Solhatten i vår trädgård den här sensommaren är Echinacea purpurea 'Virgin'.


Solhattar är knepiga tycker jag. De har en tendens att bli mindre för varje år för att till slut försvinna. Jag misstänker att det är vår leriga jord som är "boven i dramat".

I år är det 'Green Jewel' som verkar ha gett upp. Den är saknad kan jag lova, här är en bild på den tagen för ett år sedan


Några som har klarat ännu ett år och som blommar nu är 'Magnus'


'Hot Summer'


'Feeling'


Men finast är nog 'Virgin' ändå....tror jag:-)


8 kommentarer:

Inger sa...

Har samma erfarenhet som du, att de blir mindre, har också lerjord...
Kram

Carita och Bertel sa...

Jag tycker också att dom är svåra, i alla fall all dom nya med så många olika färger som jag skulle vilja ha. Har provat några men det går inte bra så jag får väl hålla mig till ursprunget, Ha det fint.Carita

Tittis trädgård sa...

Synd, för de är ju så vackra! Kanske får man räkna dem till sommarblommorna och köpa nya varje år. Nu har jag planterat flera sorter i år, får se om de överlever! Ha en skön helg/ Kram Titti

Sabelhagens Olivlund sa...

Jättefina! Jag har också svårt med dem, mycket lerjord här.
Kram Maria

Sabelhagens Olivlund sa...

Jättefina! Jag har också svårt med dem, mycket lerjord här.
Kram Maria

Marit sa...

Kjempefine! Green Jewel forsvant her også i vinter etter å hatt den i fire år! Ergerlig...

De trenger veldig god drenering tror jeg, og det er vanskelig når en har leire...

Klem!

Gunilla Teckenberg sa...

Så vackra bilder du har fångat på solhattarna. Trevliga växter såhär på slutet av säsongen. Här sprider sig den röda solhatten alldeles förfärligt, den dyker upp överallt i rabatterna och även i gångarna. Den vita varianten är mer stillsam av sig.

..och nu kommer regnet, lite sent men efterlängtat!

Kram!

Unknown sa...

Åh, visst är de svåra! Och det är nog inte din jord som är boven, jag har lätt (för lätt för typ pioner) jord men de verkar inte trivas ändå. Magnus, han trivs, men inte de tjusiga nya sorterna. Och jag planterade 5 Green Jewel i år, så nu ska jag hålla ett öga på dem, om det ny kan hjälpa.
Nora, skulle du kunna visa/maila bilder på din Aralia, jag är så nyfiken. Jag ska ju också välja växtplats. Gärna lite om storlek, sen/tidig på våren, när vissnar ner osv. Vid tillfälle.
Kram
Marta