lördag 28 juni 2014

Två ljusa Irisar


Nu blommar flera av mina nyinköpta Irisar. Någon överdådig blomning är det inte tal om - till det är plantorna för unga. Men fina är de även om de är få till antalet.

Iris sibirica 'Snow Queen'


En annan sibirica-iris som är ny för året, men vad den heter vet jag inte. När jag kollar i listan över vilka jag har köpt så är det ingen som liknar denna så jag misstänker att det är en som är felmärkt.



Att försöka ta reda på vilken namnsort detta är är inte det lättaste - det finns tusentals och åter tusentals sorters Iris. Jag får nog nöja mig med att den är vacker även utan namn:-)

10 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Snow Queen är så fin, min är också på gång, men det tar nog några dagar till innan den slår ut. Den blekgula var också fin, även om den inte har något namn./ Kram Titti

Turid sa...

Den hvite er jo utrolig lekker :) Elsker iris, men sibirvarianten er sikrest her hos meg med kalde vintre og kort sesong.

Marit sa...

Den gule ligner veldig på min som heter 'Butter and Sugar'. Sjekk bildene hos meg og sammenlign :-)
Iris er fine uansett navn.

Klem!

Ranten sa...

Virkelig noen skjønnheter! Sikle sikle :-)) God sommer!

Veronica sa...

Hur vacker som helst är den vita... Jag saknar vit irirs i trädgården. Jag har dock planterat men det behagar inte komma någon blomma... i år iaf!
Nu laddar jag inför morgondagen och hoppas att det är några stycken som kommer förbi :)
Sen om 2 veckor är det semester och jag vill komma till dig :D Hur är du hemma?

Kram och håll tummarna i morgon!

Inger sa...

Den okända är ju jättefin. Kanske någon som vet namnet.
Kram

hagen vår sa...

Hei! Sibiriris er absolutt en av mine favoritter. I år har de lidd en massedød p.g.a. en bitteliten svart bille som jeg tror har sugd ut plantesaften.
Jeg tror som Marit, at det kan være en 'Butter and Sugar'. Den ligner veldig i hvert fall. Vakre blomster. Ha det godt! Anne

Törnrosa sa...

Vilken helt fantastiskt vacker iris, den namnlösa. En sådan färg!
Kramar fr Törnrosa

Anjas Hill sa...

Ser härligt ut Nora! Visst blir man glad över den allra första blomningen! Den känns som en stor händelse just i ens egen trädgård.
Besökte du någon trädgård i går? /Anja

Rost och rädisor sa...

Snygga iris och inte gör det väl nåt att den inte har nåt namn.
/Anette