söndag 15 juni 2014

Jag skyller allt på Anette och Karin......


I flera år har jag varit övertygad om att Dagliljor inte är min grej. Jag har inte kunnat förklara varför, men jag har aldrig riktigt fastnat för Dagliljor - förrän nu.

Det hela började med ett föredrag hos STA förra våren. Föredragshållare var Anette Nilsson och föredraget kan du läsa om här. Anette tände en gnista den dagen och förra året köpte jag tre nya Dagliljor. Under vintern har jag surfat en hel del på Anettes blogg och hemsida och även på Karin's blogg.  Dessa två kvinnor är riktiga experter på Dagliljor och har hundratals sorter i sina trädgårdar.

Mitt fokus är just nu på Dagliljor i röda, gula, oreangea, vinröda och vita färger och i år har jag handlat en hel del eller vad sägs om den här listan?

H. 'Black arrowhead'
H. 'Burgundy love'
H. 'Citralt'
H. 'Crimson pirate'
H. Eight miles high'
H. 'Frans Hals'
H. 'Free wheelin'
H. ' Green flutter'
H. 'Jean Swann'
H. 'Judge Roy Bean'
H. 'Mary Todd'
H. 'Notify ground crew'
H. 'Night beacon'
H. 'Rob Cobb'
H. 'Roger grounds'
H. 'Sovereign'
H. 'Spider Miracle'
H. 'Summer wine'
H. 'Voodoo dancer'

Senaste inköpet var från just Anette Nilsson som säljer Dagliljor på sin hemsida. Leveransen kom i början på veckan och den var verkligen till belåtenhet. Nio fina plantor som var i mycket gott skick och bra förpackade. Intrycket blev inte sämre av att Anette hade skickat med en gratisplanta som bonus. En av sorterna jag hade beställt fick jag inte eftersom plantorna var för små att skickas. Som plåster på såret fick jag istället en liknande sort helt gratis (!!). Snacka om service!

Plantorna kom barrotade och jag satte dem i växthuset samma kväll.



Nu i helgen har några av dem fått flytta ut i rabatterna, resten får flytta ut under kommande vecka.

Så där lätt gick det alltså att gå från "inte-så-intresserad-stadiet" till "dagliljefrälst".......och att det blir flera beställningar hos Anette framöver kan jag garantera:-)

10 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Så fina plantor du beställt. De kan sina dagliljor Anette och Karin:)
Jag gillar dagliljor, men har bara några mörka, vill gärna ha fler.
Kram Maria

Karin - Mina Rum sa...

Jag har heller aldrig riktigt fastnat för dagliljor, men trots det har jag ett antal. Jag flyttade en av dem i våras och jag hoppas att den kommer att belöna mig med fina blommor. Hittills har den i alla fall vuxit till sig ordentligt.

Hoppas att dina nya plantor kommer att trivas bra hos dig. Det gör de säkert.

Kram, Karin

Ranten sa...

jeg har mange (vel.. kanskje ikke så mange)dagliljer i hagen. de har en deilig voksekraft og flotte farger :-)) Du kommer nok ikke til å angre på kjøpet! God ny uke!

Marit sa...

Den dillen har jeg hatt i mange år! Bare vent,snart har du veldig mange ;-)
Skal bli moro å se de i blomst!

Klem!

hagen vår sa...

Dagliljer er vakre. Før var de uinteressante, men det er veldig godt at smaken kan endre seg. Har bare de gamle sitrongule, men det kan det gjøres noe med. Anne

Tittis trädgård sa...

Ja, det är lätt att fastna i dagliljeträsket:-)
Jag sitter också fast sedan några år. Det finns ju så otroligt många att välja bland, och varje år dyker det upp nya vackra sorter. Och tacksammare växter får man väl leta efter, man behöver inte direkt "dutta" med dem. Ha det så gott/ Kram Titti

Tittis trädgård sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Veronica sa...

Haha! Ja det är farligt att gå på föreläsningar och föredrag. Vi har ju blivit drabbade oxå och allt är Karins fel.... En helt ny rabatt är gjord. I 100% söderläge med massa sol, precis vad de gillar, har Karin lärt ut!
Om ett par år kan vi byta liljor med varandra ;)

Kram

Carita och Bertel sa...

Oj så många plantor du beställt, det blir en hel skog när dom växer till sig. Jag är i alla fall dålig på att dela mina men jag gjorde faktiskt en genomgång i höstas så i år är dom något mindre i storlek. Ha en skön och glad midsommar/Carita

Anjas Hill sa...

Hej Nora! Bra att du "varnar" för Anette ;-)! Än har jag inte fastnat där och vill det inte heller.
Nu har du så diger samling att snart är det väl din tur att börja sälja ;-)?!

Ha en fortsatt fin midsommarhelg!
/Anja