söndag 4 maj 2014

Årets första besök på Torvan


I fredags var jag på Torvan Trädgård  för första gången den här säsongen. Det var jättetrevligt att träffa Pia igen och kul att se hennes trädgård i vårskrud. Jag har aldrig varit hos henne så tidigt på säsongen förut.

Kul var det även att hämta mina förbeställda växter.

Aralia cordata 'Sun King'
Gentiana sino-ornata 'Eugens Allerbester'
Deinanthe bifida
Hemerocallis 'Voodoo Dancer'


Som bilden visar så blev det inte bara de fyra förbeställda utan jag köpte givetvis några till.

Anemone lipsiensis
Hosta 'Empress Wu'
Iris sibirica 'Concord Crush'
Iris sibirica 'Gold Wings'
Thuja plicata 'Whipcord'

Detta är min första Thuja. Jag måste erkänna att namnet "Thuja" tidigare har gett mig lite negativa associationer tack vare alla misskötta fula häckar som finns lite överallt. Men de senare åren har jag fått upp ögonen för alla fina sorter som finns och som inte alls liknar "häck-Thujorna". Titta bara hur fin denna är till exempel - oemotståndlig eller hur?



5 kommentarer:

Marit sa...

Så mye fint som du har kjøpt deg! Jeg må innrømme at jeg er veldig glad i thuja, men ikke alle thuja. Brabant som selges overalt til en billig penge er jeg ikke glad i, men jeg er veldig glad i sorten som heter Smaragd. Den du har kjøpt hadde jeg der jeg bodde før, og de kalles trådthuja her i Norge :-)

Klem!

Inger sa...

Beundrar din tulpanplantering intill stenhällen, och en mycket läcker thuja.
Kram

hagen vår sa...

Hei! Kjenner så godt den følelsen å plukke ut planter jeg vil ha med meg hjem.
Thuja er Nordens sypress og sypresser er det få som har noe i mot. Lykke til med nye planter! Anne

Carita och Bertel sa...

Riktigt typiskt inköpsbesök, det blir alltid mer än man tänkt. Thuja plicata Whipcord har vi också en låg och en på stam som vi haft länge. Jag tycker att dom är väldigt speciella.Fina växter du köpt, jag är avis på att du har så mycket plats kvar. Vår nya Maackia planteras nog på baksidan utanför uterummet en bit från Sorbus prattii så att vi kan se den därifrån. Ha det fint/Carita

Turid sa...

Flotte planter :) Å Tujaen din er skikkelig fin, litt bustete på en måte. Kul plante.