torsdag 16 januari 2014

"Varför bygga så många våtbäddar?.....


....kanske någon undrar efter allt mitt tjat om våtbäddar och efter att vi köpte ett jätteparti med torvblock i höstas. Inte mindre än 120 torvblock och 18 säckar grov torv (à 330 liter) köpte vi. Här ligger några av dem (fast nu är de täckta av en presenning)


Jo orsaken är att när vi gräver gropar i vår trädgård så är det nästan ingen jord eller lera som grävs upp, utan det här


Sten, sten och åter sten.

Och nere i groparna ser det ut så här


Sten, sten och åter sten.

På många ställen på tomten är "jordlagret" så här tunt



Så om man vill odla annat i den här trädgården än växter som trivs med ytterst lite och mycket torr jord så får man bygga på höjden och se till att det finns tillgång till fukt. Att gräva neråt går bara att göra på några få ställen på vår tomt (och på de platserna är det ofta tung lera istället för sten)

Och hur i allsin dar kan man välja att bosätta sig på en plats med såna förutsättningar kanske ni undrar? Det händer att den tanken har slagit mig också, men när den gör det behöver jag bara höja blicken och titta ut över Erstaviken och över vår kaotiska tomt och så känner jag att jag bor precis där jag vill bo - trots alla utmaningar med stenar, lera, branta sluttningar, blåst och ogräs och sly i mängder. Det kommer ta tid att få ordning på den här tomten - men jag är övertygad om att om vi bara ger det lite tid så kan det bli fint här också så småningom.....och blir det inte det så har jag i alla fall haft kul under tiden:-)










10 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Jag kan riktigt se framför mig hur fint det kommer bli när ni har fått det färdigt. Lummig, grön trädgård med många fantastiska växter och en vidunderlig utsikt. Det kommer att välla in folk på era trädgårdsvisningar, och jag kommer att stå först i kön:-)
Titti

Eva Linnea sa...

Vilken utmaning!!
Hejarrop & hälsningar från Eva Linnea

trädgårdsdrömmar sa...

Där har ni allt lite jobb framför er.Men det behöver ju inte bli klart genast.Tror ni får en jättefin trädgard om några år.
Kram/Gunsan.

Susie på Stjärnarve... sa...

Det kommer bli kanonfint tror jag! Så för "många våtbäddar" är det nog ingen risk att det blir!!
Jag fick lite nostalgikänsla när jag såg din tomt. Har ju spenderat hela min barndom och uppväxt till för 10-12 år sen på TOF´s klubbtomt.
Det är en sjötomt med stort klubbhus + småstugor som ligger en bit innan Trintorp. Hela släkten var medlemmar och så småningom blev Rolle det också (Endast män tillåtna!)och både mamma & pappa och vi hade varsitt litet hus. Vilka underbara minnen jag har därifrån.....
TREVLIG HELG
Susie

Marit sa...

Spennende prosjekt det der! Du har virkelig kjøpt mange torvblokker.
Gleder meg til å se det ferdige resultat!

Klem!

hagen vår sa...

Hei! Tenk hvor morsomt det vil bli å se før og etter-bilder. Når dere kan se nedover en frodig hage med sjøen som bakgrunn, kan dere løfte glasset. Dette er det virkelig spennende å følge med på. God kveld! Anne

lavendia sa...

Du bor jättevackert. Och när allt arbete är gjort kommer det att bli hur fint som helst. Men mycket jobb är det.

Unknown sa...

Det var det häftigaste inlägg jag har sett på länge och det är för att det visar att längtan efter trädgård kan flytta berg. Man måste våga sätta igång stora projekt. Tomtens förutsättningar är du inte ensam om, förutom möjligen utsikten. Tänk så många av oss som ser andras tak när vi tittar ut genom fönstret!
Att leta efter sprickor i berget har styrt min trädgårds utformning mer än något annat. Det går liksom inte att rita fram trädgården i lugn och ro eftersom topografin är en gåta. Häck är inte att tänka på. Jag misstänker att du känner igen dig i detta. Hos mig finns det inte plats för grävskopa heller, så allt grävs för hand.
Nej, Nora, misströsta inte. Du gör den här platsen på jorden till din och du kommer att älska den mer och mer för varje utmaning. Det är modigt.
Kram
Marta

Tant Otteskrufv sa...

"...roligt under tiden." Rätt inställning! Det kan ju bara bli bättre , eller hur:) Och växterna kommer säkert att tacka dig med en vacker tillväxt och blomning.

Kristinas oas sa...

Påminner mig om en trädgård jag besökte där de hade "hittat" ett helt berg när de började gräva i gräsmattan för att anlägga rabatter. Många överraskningar som inte syns förrän men börjar gräva. Avundas er inte all sten, men tror det blir bra med all torv. Snyggt kommer det att bli när torven åldras också, men mossa och annat som klär den bruna väggen.
Kram Kristina