onsdag 15 januari 2014

Årets första föredrag


Igår kväll var jag på årets första trädgårdsföredrag. Det var hos STA Sörmland i Södertälje och föredragshållare var Pia Myrberg som har Torvan Trädgård. Pia berättade om hur hon har byggt upp våtbäddar i sin egen trädgård och gav goda tips både om praktiska ting att tänka på och framför allt tips om misstag man bör undvika.

Det här föredraget kom som på beställning för min del. Vi skall bygga våtbäddar här i trädgården och nu vet jag mycket mer om hur vi bör göra det för att få ett lyckat resultat. Redovisning av "projekt våtbäddar" kommer senare:-)

Under fikapausen var det lotteri och jag fick med mig flera fina vinster, som denna lilla söta Primula acaulis och en jättefin pricklepinne.


Jag hade jättetrevligt igår trots att jag bara hade mött tre av personerna tidigare. Men så länge man delar samma intresse är det inte svårt att hitta samtalsämnen, och jag kände mig mycket välkommen hos medlemmarna i STA Sörmland. Stort tack till Pia för ett jättebra föredrag och till Carita och Bertel och alla andra i STA Sörmland för en trevlig kväll!

.....och i början av mars styr jag kosan mot Södertälje igen. Då är det nämligen föredrag om Iris - min stora passion:-)

12 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Härligt att växtsäsongen tydligen har börjat redan..... *fniss*
Susie

Marit sa...

Så bra da! Vi skal ha i hagelaget en dame i mars som skal holde foredrag om lettstelte roser. Det er flott med litt inspirasjon midt på vinteren.
Du gleder deg nok til irisforedraget,ja, og det forstår jeg godt ;-)

Klem!

Unknown sa...

Våtbädd är spännande, låt oss veta hur det går, när det blir dags. Jag hade långtgående planer på vårbädd när jag byggde min bladväxtrabatt för 3 år sedan, men fegade ur efter en blöt sommar. Jag hade nog behövt prata med någon med erfarenhet.
Kram
Marta

Inger sa...

Trädgårdsföreningar är guld värda, Hallborosen träffas på lördag och då är vår säsong i gång.
Kram

hagen vår sa...

Hei! Det er så morsomt å høre på folk som man lærer noe nytt av. Store tindrende øyne... Ha det godt! Anne

Veronica sa...

Nu börjar det!
Om du gillar Iris så kommer Karin Skara till Sollentuna i mars! Till Sollentuna Trädgårdsgille.

Jag är ju med i STA men är inte så uppdaterad vad som händer... Jag vet att du är så du får gärna skicka meddelanden till mig när det händer kul saker :)

Kram

Helens trädgård sa...

Roligt att lyssna och få lära sig mer om våtbäddar.
Grattis till fina vinster också.
Primulan lyser gul som solen och det piggar verkligen upp en vintersjäl. Ha det gott!

Gunilla Teckenberg sa...

STA har alltid hög kvalitet på föreläsningarna så där finns massor av nyttigheter att hämta.

Det blir spännande att följa dina våtbäddsprojekt Nora.

Kram!

Tittis trädgård sa...

Söt liten Primula! Visst är det härligt med lite inspiration så här års, och att få planera och på nya projekt nu, så går vintern lite snabbare. Ha det så gott/ Kram Titti

Susie på Stjärnarve... sa...

Kul att du också handlar hos Boel på B´Ströös. Hon har fantastiskt roliga sorter och enormt bra priser. Det är 3:e gången vi ska dit. Trädgårdsentusiasterna var där för 3 år sen (och vi bodde hos Boel också) och sen var Rolle & jag där förra våren. Den här gången skulle vi blivit många, men en efter en har hoppat av så nu är vi bara 4 (+ Santos) som ska åka. vi tar vår lilla Skoda pickis och det andra paret ska hyra en mindre buss. Ska bli enormt spännande, för alltid hittar man mer än det man bestämt sig för
Har faktiskt också redan fått "kalla fötter" vad gäller den rödbladiga hängblodboken, så jag ska se om jag inte kan byta den mot något annat kul!

Carita och Bertel sa...

Det var kul att du kom trots det lite usla vädret. Jag hade önskat att vi hade varit lite flera men det är svårt att få folk att ta sig ut på vintern. Jag väntar också på Iris-föredraget, hoppas vi får tips om många sorter som vi inte har. Ha det bra/Carita

Snäckskalsdalen. sa...

Kul med bra föredrag och fin inspiration och mysig samvaro!
Agneta kram