torsdag 7 november 2013

Solrosfest


I år har jag för första gången haft en rabatt med nästan bara Solrosor. De har klarat sig fint trots sommarens torka och har blommat oförtrutet hela sommaren och hösten. Vackra när de blommar, men inte alls tokiga som vissna heller tycker jag.



När de första Solrosorna hade satt frö för några veckor sedan blev det genast stor aktivitet bland fåglarna. Nötväckor, Talgoxar och Blåmesar flög till och från hela dagarna. Just de tre fågelarterna ser vi i trädgården dagligen, sommar som vinter. Men så för ett par veckor sedan kom mer ovanliga gäster - en flock på 20-30 Steglitsar slog sig ner hos oss i några dagar.  De är skygga och inte lätta att fotografera nära, så bilderna är tyvärr suddiga.


Steglitsen förekommer i mellersta och södra Sverige och går knappast att förväxla med andra fåglar. Vissa av dem övervintrar i Sverige medan andra flyttar till södra Europa under vintern.

En ung Steglits


Och en vuxen


Om du vill försöka locka Steglitsar till trädgården så är favoritfödan just solrosfrön. De kan komma till fågelmatningen också och kommer gärna i flockar som de gjorde hos oss. Men de lever ett kringlflackande liv så räkna inte med att de stannar hela vintern.

6 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Steglitsar är riktigt fina och kommer ju inte så ofta på besök. Desto roligare då att de kalasar på dina egna solrosor.

Kram!

lavendia sa...

Kul att du fick med en steglits på bild. Faktiskt har jag också tänkt att jag nästa år ska ha mycket solrosor. Brukar bara ha någon enstaka som någon fågel planterat.

Helens trädgård sa...

Vilka vackra bilder både på på Solrosor och steglitsar.
Det är verkligen trevligt då en flock fåglar dyker upp och gästare en stund i trädgården.

Önskar dig en trevlig helg!

Susie på Stjärnarve... sa...

Har aldrig haft solrosor, men nu har jag satt en perennplanta med "falsk solros" så jag är på gång!
TREVLIG HELG
Susie

Our photos sa...

Thanks that you visit our blog, Nora
Beautiful photos!
Greetings, RW & SK

LINDA sa...

Så underbart med steglits och så fina bilder! De brukar komma till oss då och då på vintern och ibland hör jag det metalliska ljudet i skogen. Finare fågel får man leta efter - som en clown vid fågelbordet :)

Trevlig helg!
//Linda