lördag 2 november 2013

Lila


Denna veckan är det färgen lila som gäller hos Charlottas Trädgård. Att hitta lila blommor blir inte så svårt tänkte jag först, men när jag skulle välja blev det inte så lätt i alla fall.....för vart drar man egentligen gränserna mellan lila och rosa och blått ?

Här är några av mina lila (möjligen rosa eller blå) favoriter

En självsådd pensè. Vart den har kommit ifrån är ett mysterium eftersom jag aldrig köper penseèr.


Geranium magnificum, Kungsnäva


Thymus serpyllum, Backtimjan


Okänd Rhododendron


Pulsatilla vulgaris, Backsippa


Okänd Akleja


Klematis 'Betty Corning'


Prunella grandiflora, Praktbrunört


Geranium 'Rozanne'


Titta in hos Charlotta  och se flera lila skönheter.


12 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Så mycket fint i lila! Det kan vara svårt att skilja på färger ibland.
Kram Maria

Charlotta sa...

Fantastiska färger och underbara bilder ur ditt arkiv. Tack för att du delar. Jag tycker det är härligt att lila finns i så makalöst många variationer. :)

De okända hos mig är en fylld/dubbel näva. Jättelätt att odla och dela för att få många av.

ulla laiho sa...

Vilka vackra bilder och blommorna är jättefina!

Marina sa...

Så många fina lila! Jag gillar lila i rabatterna. Senaste tillskottet i den färgen är en ettårig vallmo.

Ha det fint!

Marit sa...

Så mange flotte lilla blomster du viser! Lilla liker jeg veldig godt :)
Ha en fin søndag.

Klem!

Our photos sa...

Beautiful are your lilac photos!
Greetings, RW & SK

Anki sa...

Många vackra nyanser av lila hos dig - och jättefina bilder :)
Visst är det lite svårt att dra gränsen just på lila... vad som är lila ses nog lite olika om man frågar olika människor...

Mia sa...

Lila åar så fint, vackra blommor hos dig. Den rhododenron ser verkligen maffig ut :)

lavendia sa...

Vad mycket fint lila. Jag gillar klematisen med uppböjda kronblad. Fin fom.

Bettina Bäck sa...

Härligt att få en dos lila så här i grårusket!

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, så vackert, vackra bilder och vackra växter, visst är det härligt! Tänk att det kommer att bli så igen, framöver!
Agneta kram

Anette sa...

Lila gillar jag mycket i trädgården! Fina blommor. /Anette