söndag 4 augusti 2013

Fint besök i växthuset och rabatten


Här om kvällen när jag vattnade i växthuset prasslade det till bland chiliplantorna och fram hoppade den här snyggingen (inte ironiskt menat, jag gillar paddor och grodor)


Det var länge sedan senast jag såg paddor eller grodor i trädgården, den torra sommaren gör väl att de håller till på andra mer fuktiga ställen.

Fint besök har jag dagligen i en av rabatterna också. Någon buddleja äger jag tyvärr inte, men Rosenstav, Liactris spicata, är ett bra substitut.




Liatris spicata är en perenn som trivs i väldränerad jord i soligt läge och är härdig till zon 5. Jag hittar mycket varierande uppgifter om hur höga de blir, mina är mellan 40-70 cm. De är stadiga och är bland de perenner som har klarat sig bäst hos mig den här torra sommaren. Liatris spicata finns som lila eller vit och förökas lätt med frö. Och som bilderna visar är de mycket omtyckta av fjärilar och bin!

6 kommentarer:

Maribel sa...

Det är en fin växt, har fått den lila av min syster den är ca 40 cm hos mig, köpte en vit i år, som tyvärr verkar ha torkat innan jag började vattna den, så blommorna kommer nog inte att slå ut helt, ser lite halvtorra ut i toppen, jag gillar den mycket. Ha det gott /Marika

Mia sa...

tur det var en groda, fin också, det finns prassel annars som jag inte gillar...

Turid sa...

Storfint besøk du har :) Å Liatris er en nydelig plante, men dessverre går den ikke her. Flott å kunne nyte din :)

Veronica sa...

Visst är de fina!!

Ibland får man passa sig när det prasslar i rabatten.... Mannen häll på att hugga spaden i en igelkott i här när han skulle gräva upp en hosta!
Om han blev rädd?
Japp! Och igelkotten med :)

Susie på Stjärnarve... sa...

Paddor och grodor är ett kul inslag i trädgården och för första gången så har vi faktiskt två stycken riktigt stora paddor - vilket inte är så bra för dom är giftiga för hundar. Men...Santos bryr sig inte om dom som tur är, så dom får bo kvar!
Liatris är vackra, mycket vackra och när jag såg dina bilder kom jag på att jag har haft såna i långrabatten. Undrar vad som hände med dom!?

Carita och Bertel sa...

Jag tror att det är bra med grodor och paddor, dom äter väl sniglar och annat otyg hoppas jag. Ha en skön kväll/Carita