måndag 1 juli 2013

Vita och vackra


Växter med vita blommor är verkligen en tillgång i trädgården, framför allt nu mitt i sommaren när de vita blommorna nästan lyser i rabatterna på kvällarna.

Här är några vita som blommar hos mig just nu (varning för många bilder:-)

Doftschersmin, Philadelphus coronarius



Luktpion, Paeonia lactiflora 'Festiva Maxima'


Luktpion, Paeonia lactiflora 'Marie Lemoine'



Akleja, Aquilegia vulgaris 'Alba'


Löjtnantshjärta, Lamprocapnos spectabilis 'Alba'


Självsådd Fingerborgsblomma, Digitalis purpurea


Krollilja, Lilium martagon



Stor Blåklocka, Campanula persicifolia 'Alba'


Liguster, Ligustrum vulgare


Prästkrage, Leucanthemum vulgare


Myskmalva, Malva moschata 'Alba'





10 kommentarer:

Ruben sa...

Vilken fin vit "bukett"! Tror nästan aklejan är nummer ett. Tätt följd av pionen 'Marie Lemoine'.

Ha det gott!
/Ruben

Veronica sa...

Så vackert det är med vitskimrande växter i trädgården! Absolut en favoritfärg för mig!!!

Hoppas vi kan få ihop det och träffas i sommar!?

Kram

Veronica sa...

Haha! Jag skrev vitblommande men vitskimrande blev ju bra det med ;)

Bettina Bäck sa...

Mumsfillibabba! Rena ljusterapin!

Hélena sa...

Vita blommor är så vackra! Ska bli roligt att skapa en helt vit rabatt . Doftpionen var så vacker :)
Kram Hélena

Tant Otteskrufv sa...

Väldigt vackra bilder! Säkert vansinnigt vackert i kvällningen. Men jag har fortfarande den alldeles för vita vintern i minnet känner jag när jag ser det vita... :)

Furulunden sa...

Hvite planter er så fint! Vil ha enda mer av det i min hage etter hvert. Flotte bilder!!

Ranten sa...

Sukk hjerte men brist dog ei.. Hvvor mye vakkert! God sommer!

Marit sa...

Så mange vakre hvite blomster! De er så rene og fine, og jeg blir aldri lei av hvite blomster.

Klem!

Carita och Bertel sa...

Härligt med så många vitblommande sorter, dom är så fina i skymningen.
Ha det bra/Carita