söndag 2 juni 2013

En eldig rabatt....


....med växter i rött och gult har jag länge velat ha. Problemet har bara varit  att hitta en plats där det passar in färgmässigt, det är inte det lättaste.

Men nu har det hela löst sig och jag har fått min rabatt som förhoppningsvis blir som jag har tänkt mig.

Det hela började med att en av våra parkeringar/infarter höll på att rasa samman. Vår tomt är mycket brant och vi har många gamla terrasseringar och murar i sprängsten - jättesnyggt och hållbart! Undantaget var den  övre parkeringen (vi har två infarter, två parkeringar och faktiskt två adresser:-) där en tidigare ägare har byggt upp det hela på gamla trästammar. Varken snyggt eller hållbart!  Infarten var inte heller den något att skriva hem om - full av sly och ogräs.

Förra sommaren började parkeringen sjunka ihop och vi insåg att nu måste vi göra något åt detta. I slutet på april hyrde vi en grävmaskin + förare en dag och jisses vad det hade hänt saker när jag kom hem från jobbet den dagen:-)

Så här såg det ut när jag lämnade på morgonen



Så här såg det ut medan jag var borta (maken var hemma den dagen och dirigerade, fotograferade och  hjälpte till)




Och så här såg det ut när jag kom hem


Lekstugan har flyttats, all sly och gamla häckar har tagits bort och parkeringen har jämnats ut och breddats. Inte så snyggt på denna bilden kanske, men nu finns grunden - återstår för oss att snygga till. Maken har borrat bort några berg i dagen och kört massor med grus men det är inte klart än. Dessutom har han släpat stora, tunga stenar och byggt en rabatt längs med hela kanten från lekstugan till grinden.



På andra sidan staketet är grannens tomt. Eftersom den ligger högre än vår tomt är detta ett ganska skyddat läge och solen kommer åt här i princip hela dagen. Vi ser inte rabatten från trädgården - det är bara när vi är på parkeringen den syns. Och när det inte finns några andra "färghänsyn" att ta än till grannens gräsmatta - ja då kan jag äntligen ha min eldiga rabatt i gult och rött :-)

Här står växterna som skall få flytta ut på parkeringen.



 Mina egensådda Praktklätt, Lychnis arkwrightii 'Orange Zwerg', Solrosorna 'Ring of Fire', 'Red Sun' och 'Moulin Rouge'. Dessutom har jag satt två Fläder, Sambucus Nigra 'Black Lace', en Kaprifol samt sått Ringblommor 'Indian Prince'.

Jag är medveten om att Flädern blommar i rosa, men detta är två mycket små exemplar så någon blomning räknar jag inte med i år. Vad det blir av rabatten nästa år återstår att se. Så här såg den ut i går kväll när allt hade kommit i jord





Skall bli spännande att ser hur det här blir. Ettåringar är normalt inte "min grej", det är perenner som är mitt stora intresse så att jag har gjort en rabatt med nästan bara ettåringar får ses som ett experiment. Går det bra så kanske jag gör något liknande nästa år.....


6 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Så herlig med nytt bed. Her kan du virkelig plante og kose deg.
Virkelig flinke arbeidsfolk du har hatt på besøk i dag.

Ønsker deg en ny fin uke! Klem

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilket jobb, det kommer att bli så bra! Och vad spännande med din eldiga rabatt! Ser fram emot när den blommar:).
Fin kväll till dig.
Kram Maria

Marit sa...

Det var litt av en jobb, ja! Det må være morsomt å komme hjem og se den forandringen på bare en dag :-)

Bedet ditt blir kjempefint, og jeg regner med å få se flere bilder derfra.

Klem!

Et nytt landsbyliv sa...

Det er så morsomt å starte med blanke ark og ett-åringer har jo sin sjarm med intens blomsterprakt. Dette blir nok et flammehav når det blir blomstring hos deg :)

Hagetjelden sa...

For en kjempejobb! Så fint et bed!

Tant Otteskrufv sa...

Wow! Så skönt att inte behöva vara med och joxa med all sten utan få det fixat med maskin. Det blir spännande att se om några veckor hur det växt :)