torsdag 6 juni 2013

Årets stora shoppingdag


Idag var det dags för shoppingdagen med stort S. Ingen vanlig shopping utan växtshopping:-)

Genom både trädgårdsföreningen och STA har jag möjlighet att få handla till mycket förmånliga priser en gång om året på Ängsäters perennodling på Ekerö. Och har man som vi en stor trädgård som vi håller på att renovera så gäller det att ta vara på tillfällen som detta.

Jag har varit på Ängsäter tre gånger tidigare och då har jag åkt själv. Idag följde maken och sonen med också och här är resultatet av vårt besök.


1 st Pastellakleja, Aquilegia cultorum 'Crimson Star'
1 st Pastellakleja, Aquilegia cultorum 'Himmelblau'
1 st Stjärnakleja, Aquilegia vulgaris var. stellata 'Nora Barlow'
2 st Akleja, Aquilegia flore pleno ?
2 st Vitstrimmigt Tuvrör, Calamagrostis acutiflora 'Overdam'
2 st Fänrikshjärta, Dicentra formosa 'Aurora'
1 st Hosta 'Blue Umbrellas'
1 st Hosta 'Bressingham Blue'
1 st Hosta 'Liberty'
1 st Hosta 'Paradigm'
1 st Hosta 'Purple Heart'
1 st Hosta tokudama 'Flavocircinalis'
2 st Kärleksört, Hylotelephium 'Xenox'
2 stk Kärleksört, Hylotelephium ?
1 st Iris germanica 'Ambassadeur'
2 st Löjtnantshjärta, Lamprocapnos spectabilis 'Alba'
1 st Rödbladig klippstånd, Ligularia dentata 'Desdemona'
1 Klippstånd, Ligularia 'Osiris Cafe Noir'
2 st Gullstav, Ligularia stenocephala 'The Rocket'
3 st Mörkt Ormskägg, Ophiopogon planiscapus 'Nigrescens'
1 st Luktpion, Paeonia lactiflora 'Krinkled White'
1 st Luktpion, Paeonia lactiflora 'Marie Lemoine'
1 Kryddsalvia, Salvia officinalis 'Tricolor'

Allt detta för bara 1300 kronor - jag är mycket nöjd med dagen:-)

7 kommentarer:

Christina Mari sa...

Oj,det var mye fint!
Og mye for pengene.Skjønner godt du er fornøyd!
Ha en fin fredag.
Klem Christina

Elin sa...

Så fantastisk!
Må ha vært en drømmedag:)

Susie på Stjärnarve... sa...

Visst blir man lite "hagalen" när möjlighet till "billiga" växtinköp ges. *fniss* Och det var mycket fint du hade fått tag i!
Jag har aldrig riktigt varit nån större fantast av akleja - men precis som vanligt så har jag börjat längta efter fler. Har bara en rosa & en blå som är självsådda och så Nina Barstow. Så såg jag en helt gul i en stor kruka på plantskolan när jag var där och köpte syrenen sist, men mitt dumma fån frågade jag inte om det fanns plantor av den att köpa. För det måste det ju finnas.....

Marit sa...

Åhhh, heldige deg! Der fant du mye flott til en bra pris. Reneste julaften på en gang det der :-)

Håper de vil trives hos deg!

Klem!

Bettina Bäck sa...

Så mycket fint du fick med dig. Det blir kul att stoppa i jorden kantänka.

Carita Liljendahl sa...

Löjtnantshjärta vill jag också köpa, måste komma ihåg nästa gång jag är på G med växtinköp.

Kärleksört har vi på sommarstugan, den är mycket tålig.

Vivishagerom sa...

Her hadde du virkelig fått med deg mye fint.
Nå kan du kose deg ute i hagen, og plante ut det du har kjøpt.

Klem