måndag 31 december 2012

Bästa julklapparna


I år var det jag som fick bästa julklapparna! Eller vad sägs om ett presentkort på en av mina favorithandelsträdgårdar samt dessa två praktverk



Jag har redan massor med trädgårdsböcker men jag har saknat en bra bok om träd och buskar. Jag har inte hunnit läsa hela Inger Palmstiernas bok än, men det jag har läst verkar lovande.

Vad gäller Peter Korns bok så har jag varit sugen på den ända sedan den gavs ut, men av olika anledningar har jag inte köpt den. Nu när jag har den så kan jag inte förstå att jag inte har köpt den tidigare. Jag läser några sidor i den varje kväll och blir helt trollbunden av alla vackra bilder och av den intressanta texten. Om någon mer där ute funderar på att köpa boken så tveka inte - detta måste vara den "bästa trädgårdsboken ever"!

Ute i trädgården håller snön på att smälta bort. Vi har haft mycket snö för att vara här (drygt en halv meter skulle jag tro), men nu är det bara en eller ett par decimeter kvar. Med Peter Korns ord om mikroklimat färskt i minnet betraktar jag snösmältningen och observerar vart det smälter först och vart snön fortfarande ligger djup. Och även om jag ogillar både snö och slask tycker jag det är tråkigt om all snö försvinner. Inte så mycket för snön i sig utan mer för att jag oroar mig för vad som händer med växterna om det blir barfrost sedan.

Till sist vill jag önska alla bloggvänner ett gott slut och ett fantastiskt nytt trädgårdsår! Tack för alla inspirerande blogginlägg och för alla trevliga kommentarer och goda råd! Vi hörs i 2013!

10 kommentarer:

Bettina Bäck sa...

Alltid härligt med boktips från trädgårdsbloggkompisar!
Jag lånade Peter Korns bok på bibblan, men hade inte tillräckligt med tid på att lära känna den. Ska låna den igen. Och så ska jag spankulera i trädgården och spana in snödrivor respektive barmark. Känner jag mig rätt är det lika bra att plåta, annars är det glömt i nästa sekund. Gott nytt år!

Mia sa...

Alltid uppskattat med boktips, det är ju det bästa på vintern att sitta och studera. Klimazoner, det ska jag tänka efter, var är det snön går fortast. Tror jag har en aning, men det är långt dit.
Önskar dig ett riktigt gott nytt år :)

Lantloppan sa...

Vilka trevliga julklappar du har fått! Här har snön försvunnit helt, det regnar och regnar...
Gott nytt år :-)
/Liv

Ranten sa...

Jeg koser meg også med Peter sin bok nå i julen. Han har klart det kunststykket å skrive en anderledes hagebok med en spennende innfalsvinkel :) Jeg vi også takke deg for flotte innlegg her hos deg samt alltid hyggelige kommentarer hos oss i Rantenhagen :) Jeg gleder meg til 2013 og ønsker deg et strålende nytt år både i hagen og ellers i livet! Vi sees!

OddStyle.dk sa...

Dejlige julegaver :-)
Du ønskes rigtig godt nytår
Kram Tina/OddStyle

Helens trädgård sa...

Trädgårdsböcker är perfekta julklappar till en trädgårdsälskare :=)

Peters bok köpte jag i somras då jag besökte hans handelsträdgård. Har dock inte hunnit läsa den ännu men ska snart börja.

Vill önskar dig ett Gott Slut och ett Gott Nytt Trädgårdsår!

Marit sa...

Så heldig du er som fikk så flotte bøker til jul! Ja, kunnskap får en ikke for mye av ;-)
Jeg takker deg for alle hyggelige kommentarer på bloggen min i året som var. Det setter jeg alltid stor pris på. Det er også alltid hyggelig å lese bloggen din. Jeg ønsker deg og dine et riktig godt nytt(hage)år!
Klem Marit

Susie på Stjärnarve... sa...

Visst har man många trädgårdsböcker, men man kan liksom inte få nog av dom! Så Korns bok har jag genast lagt till min önskelista.....
GOTT NYTT 2013
Susie

Hélena sa...

Nu blev jag riktigt sugen på boken, verkar hur spännande som helst. Mikroklimat och snö...måste ut och spana :-) Tack för ett härligt år och det ska bli så roligt att träffas igen. Jag tänkte vi skulle ha en träff i trädgården när alla tulpaner blommor.
God fortsättning!
Kram Hélena

Anjas Hill sa...

Hej Nora!
Ja, trädgårdslitteratur kan man inte ha för många av - alltså av de goda, så som de du visar nu!
Önskar dig ett riktigt gott 2013!/Anja