lördag 24 november 2012

Några favoritbloggar


Jag tänkte fortsätta på gårdagens tema i Blommig fredag och tipsa om några av trädgårdsbloggarna jag läser. Numera finns det massor av bloggar och jag har långt ifrån läst alla, men några av de jag läser har jag fastnat för.

En av bloggarna jag har följt länge är Marits hagedagbok. Marit har mycket fint i sin trädgård, men framför allt har hon ca 500(!!) olika Hostor. Dessa bloggar hon om i en egen Hostablogg och den vill jag verkligen rekommendera till er som gillar Hostor. Jag använder den ofta som "uppslagsverk" när jag står i plantskolan och funderar på att köpa en ny Hosta. Marit skriver kort och sakligt om sina Hostor och man får precis den info man behöver.

Har man som jag fastnat för det här med att fröså perenner så bör man absolut kolla in Helen's blogg eller hennes hemsida. Jag har alltid tyckt att det verkar komplicerat och svårt att så perenner, men efter att ha följt Helens blogg och hennes tips har jag insett att det inte är så svårt trots allt:-) Helen beskriver så bra hur hon gör när hon sår och visar dessutom bilder på hur småplantorna ser ut. Jättebra info för en nybörjare som jag! En annan bra blogg som beskriver hur man frösår och som även visar bild på fröna är Blomstertips.

Har man mycket berg i trädgården som man vill göra något av så skall man absolut läsa Anja's blogg. Hon har förvandlat ett berg i sin trädgård till en fantastisk oas - snacka om inspiration när man har flera berg i trädgården som vi! Resten av Anja's trädgård går inte av för hackor den heller!

Gillar du buskar och träd och vill ha tips om lite ovanliga sorter tycker jag att du skall titta in hos Törnrosa eller Pia. Båda visar dessutom en hel del fina och ovanliga perenner.

Vill du ha tips på nya, fina och kanske lite andra perenner än dem man hittar i de flesta handelsträdgårdar skall du titta in hos Helen, Berit, Pia, Törnrosa eller Anja . En varning bara för stort "ha-begär"....dessa är alla "skyldiga" till att min önskelista är hur lång som helst numera:-)

Har du en liten trädgård och undrar hur du skall få plats med allt du vill ha så måste du titta in hos Mia. Mia har en liten trädgård och hur hon lyckas förstår jag inte, men hon verkar få plats med hur mycket som helst.

Och vill du ha trädgårdsinspiration och trevlig läsning i största allmänhet kan du titta in på vilken som helst av bloggarna i min blogglista. Jag njuter och har stort utbyte av dem alla och kan helt klart rekommendera dem allihop-)

Till sist en bild på Anemone hybrida 'Königin Charlotte'. Inte av någon särskilt anledning mer än att jag tycker den är vacker och att blogginlägg utan bilder är lite trista:-)


13 kommentarer:

Marit sa...

Det var da veldig hyggelig at du nevnte mine blogger blant dine favoritter.
Du har selv en veldig fin blogg, Nora! Den leser jeg med stor glede.
Jeg ønsker deg en fin helg.

Klem!

Vivishagerom sa...

Jeg er så enig med deg. Det finnes så utrolig mange flotte blogger. Fint å få både inspirasjon og kunne slappe av og kose seg med disse!

Ønsker deg en fortsatt fin lørdag! klem

MarJE sa...

Hei igjen Nora :))
Koselig at du er på bloggen igjen etter ein fin Norges tur :))
Supre blogg tipps du kjem med her.
Heilt enig med deg at Marit har ein super og informativ blogg. Her var nye bloggar du viser til også for meg så det var ekstra kjekt å kunne besøke dei. Måtte faktisk bli følgar også :)) Supert inlegg.
Ha fortsatt ei god og trivelig helg.
Klem frå MarJE

Sabelhagens Olivlund sa...

Jättefina bloggar du tipsar om. Jag läser dem också:)).
Ha det gott.
Kram Maria

Bettina Bäck sa...

Några av bloggarna känner jag till och läser, några är nya - ska bli kul att utforska dom. Tack för tipset!

Ulrika sa...

Superbra tips, några följer jag redan , andra ska jag spana in!
Vacker blomma.

Kram

Mia sa...

Tack Nora:) Marits trädgård ligger inte så allt för långt undan så där har jag strosat runt, timmarna går fort när du är där, helt fantastisk trädgård som jag alltid skryter över när jag får chansen. Dom andra läser jag ofta, en var ny men nu ska jag följa med där också, det första som mötte mig var ju gräs! Din blogg är också en jag läser sen långt tillbaka så jag är så glad du är tillbaka i blogglandia igen efter ett, i mina ögon, allt för långt uppehåll :)

Veronica sa...

Tack för tipsen Nora... Några är helt nya för mig! Anja har jag haft förmånen att "hänga" med men jag har ännu inte sett hennes trädgård! Jag hoppas att det blir av i vår!

Veronica sa...

Och...JA jag ska gå med :)

Kram

Stein sa...

Hei Nora. Så mange fine tips! Både i dette innlegget og ditt forrige! jeg er medlem av STA og Norsk Hageselskap, mest for å støtte, men også for de fantastiske bladene de begge utgir hver måned! Der får jeg en mengde inspirasjon :-)
Ha en fortsatt riktig fin dag.
Stein

Susie på Stjärnarve... sa...

En del av bloggarna du tipsar om är jag redan bekant med, andra ska jag naturligtvis kolla.....så tack!

Anjas Hill sa...

Hejsan Nora!
Att hålla på att blogga om trädgården är oftast väldigt roligt så som du säkert också har upptäckt.
Man får nya vänner och man lär sig något nytt nästan varje dag och man får massor av inspiration!
Jag är rätt ny läsare av din blogg men är redan förtjust i ditt sätt att greppa olika ämnen.
Jag känner mig väldigt smickrad av dina uppmuntrande ord!

Ha det gott!
/Anja

pia på Torvan sa...

Jag blev också väldigt smickrad! Det känns jättekul att bli rekommenderad och särskilt en sådan dag som denna när världen är alldeles vit därute. Usch!

Det är särskilt värdefullt att få lästips nu när vi har lite tid att "slå ihjäl" framöver.

Kram
pia