torsdag 25 oktober 2012

Saxifraga x arendsii ?


Sommaren 2010 planterade jag denna skönheten i muren precis vid den övre ingången till vår trädgård.


Tyvärr hade jag en bloggpaus vid den här tiden och etiketten har jag slarvat bort så jag vet inte vad det är för växt. Att det är en Saxifraga var jag ganska säker på och med lite hjälp på norska forumet Hagegal har jag fått fram att det förmodligen är en Saxifraga x arendsii.

Den växer på en liten "hylla" i en stödmur tillsammans med taklök och diverse andra växter (som planterades samtidigt och som jag inte heller har namn på). Här är det soligt, varmt, torrt och mager jord och det trivs den alldeles utmärkt med tydligen.


Jag gillar verkligen den här lilla "kudden" och dens friska, gröna färg.


Det retar mig att jag inte har sortnamnet på denna men jag får ju skylla mig själv. Om inte annat så har jag än en gång fått bekräftat att bloggen är en bra dokumentation. Hade jag bloggat vid den här tiden hade jag kunnat hitta namnet också....

P.S. Nu för tiden har jag även samlat alla mina växter i en excelfil....ifall jag skulle ledsna på att blogga igen så finns det åtminstone en "back-up" nu....man lär så länge man lever:-)

4 kommentarer:

Ranten sa...

Godt du fikk et svar på Hagegal :) Det er et velkjent problem.. Dette med navnelapper.. I år har jeg fotografert all utplanting for å ha dokumentasjon selv om lappene forsvinner :)

Bettina Bäck sa...

Så fin den är, både på nära håll och en bit på avstånd. Har dock ingen aning om vad det kan vara. :-)

Marit sa...

På hagegal får du som regel et svar :-) Så bra at du vet hva den heter da! Navnelapper er noe herk, de blir alltid borte ;-)
Ha en fin kveld! Klem

Turid sa...

Her skylder vi på skjæra når lappene blir borte :)
Saxifragaen din er skikkelig lekker uansett navn.
Fin fredag til deg.