tisdag 11 september 2012

Varför odla egna tomater.....


.....när man inte gillar tomater? Ja, det kan man verkligen fråga sig.

Jag gillar inte tomater. Iallafall inte när tomaten är en tomat. Men, om tomaterna kommer i form av tomatsoppa, salsa, soltorkade tomater, tomatsås eller något annat, ja då älskar jag tomater:-)

Så när vi i våras byggde eget växthus var det givet att vi skulle odla tomater.

Jag köpte frön och sådde Solanum lycopersicum 'Totem', en ampelsort. Sådden gick bra och alla 16 fröerna spirade. Här en bild från 8:e april.


Fyra av plantorna gav vi bort på försommaren och tolv plantor sattes i växthuset. Sedan var det till att vattna, gödsla och vattna ännu mer.

5:e juli hade vi massor av tomater på gång


I början av augusti kunde vi börja skörda tomaterna och vilka mängder det blev. Härligt röda, vackra tomater 7:e augusti


Nu har vi massor av god salsa.....


.....och inte minst massor av goda soltorkade tomater!


Sådden och skötseln av plantorna har jag stått för. Salsan och de soltorkade tomaterna är det min man som har gjort. Ett lyckat samarbete kan man konstatera och att vi skall odla tomater i fortsättningen också är självklart.

7 kommentarer:

Hélena sa...

Du får det att låta så enkelt :-) Mina gick ju åt pipsvängen...nåja, vad är en bal på slottet.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Marit sa...

Så mange flotte tomater du har dyrket. Ja, tomater kan brukes til så mangt. Ha en fin tirsdag. Klem

Ruben sa...

Härligt när man kan få så stora skördar. Här har det inte blivit så mycket på varje planta i år. Kanske vi gödslar för litet?

Ha det gott - salsagott!
/Ruben

MarJE sa...

Så herlig!!! Deilig med alt ein kan lage av tomatar....mmmmmm.
Så flott blomstring du har på ditt forrige inlegg.
Legg meg til som følgar hos deg :)
Ha en fin kveld.

Min rosendröm sa...

Åh vilka fina!! Härligt med egenkäraste tomater.

Kram
Nina

Turid sa...

Mmmm, dette så veldig godt ut. Oppskrift på tomatsalsa?? Værsåsnill...
:))

Veronica sa...

Kul att göra annat än..tomater..av tomater!! Vi har inte våra i växthuset och brukar inte ha det men i år borde vi ha haft det för än så länge har vi inte fått en endag röd tomat :)

Kram