torsdag 27 september 2012

Det kom ett paket....


....igår. Ett paket fyllt med idel godsaker. Inga överraskningar eftersom jag själv hade beställt innehållet, men ändå väldigt roligt!


Jag gick med i Sällskapet Trädgårdsamatörerna i somras och för ett par veckor sedan kom jag på deras forum över en lista från en medlem som hade frösådder över. Jag skickade in en beställning och fick nästan allt jag beställde. I paketet var det

1 st Anemone nemorosa 'Green fingers'
1 st Anemonopsis macrophylla
1 st Clintonia borealis
1 st Erythronium 'White beauty'
1 st Fritillaria acmopetala
1 st Fritillaria affinis
1 st Fritillaria hermonis amana
1 st Jeffersonia dubia
1 st Ranunculus 'Brazen hussy'
1 st Sanguinaria canadensis 'Multiplex'
3 st Cornus canadensis

De flesta av dessa blommar på våren eller försommaren så i flera av påsarna var det bara små rötter eller knölar. I rabatterna märks därför ingen skillnad mer än att det har kommit upp små vita märklappar på några ställen.


Anemonopsis macrophyllan (om du inte känner till den så googla, den är fantastisk! )hade små blad och med den tog jag inga risker. Sniglarna har gått hårt åt småplantor av bl. a. Gullflocka och Nunneört hos mig iår, så nu får denna stå under en genomskinlig kruka med vädringshål fram tills det blir så kallt så att sniglarna försvinner.


Cornus canadensis köpte jag för att ha som marktäckare under våra Rhododendron. Att få dem i jorden var inte det lättaste. Dels var jorden full med rötter så det var jättesvårt att gräva och dels var det svårt att komma åt. Jag kröp upp under buskarna mellan alla grenar och blev genomblöt på kuppen. Det har regnat här i över ett dygn, och alla bladen och grenarna var fulla med droppar som hamnade på mitt hvud, i nacken och på ryggen. Vad gör man inte för att det skall bli fint? :-)



När jag ändå var i farten och grävde passade jag på att få denna lilla knölen i jord också. En Corydalis 'Beth Evans' inköpt på Torvans trädgård för ett par veckor sedan.


7 kommentarer:

Ruben sa...

Wow, vilken fin beställning du gjorde via forumet!! Förståndigt, att märka ut de små liven! Men, skriv samtidigt upp placeringarna på en lapp, stickorna brukar inte alltid stanna kvar, utan vill gärna äta sig upp ur jorden och blåsa iväg!

Ha det gott!
/Ruben

Marit sa...

Det er alltid gøy å få pakker i posten og spesielt når de er hagerelaterte! Det gjør jo ingenting at du visste om innholdet på forhånd. Lykke til med plantene! Klem

trädgårdsdrömmar sa...

Så roligt det är att få sätta nya växter i sin trädgård.Då kan man stå ut med att bli blöt.MVH

Helens trädgård sa...

Vilket underbart paket fylld med fantastiska växter!
Ja, det gäller att märka väl var man gräver ner småplantor/knölar eller rötter i rabatten så man inte rensar bort något under våren.

Ha det bäst!

Anjas Hill sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ranten sa...

En skikkelig godisliste :)Jeg fikk 17 pakker løk fra Moseplassen i posten i dag :) Da er det bare å håpe på godvær med det første :)

Tant Otteskrufv sa...

Julafton redan! Håller tummarna för att sniglarna gått och lagt sig för året, så dina nyingar får etablera sig lite i ro.