söndag 30 september 2012

Actaea simplex 'Brunette'


Jag har köpt två st Höstsilverax, Actaea simplex 'Brunette' i år. Den ena köpte jag när jag var på öppen trädgård hos en bloggkompis och den andra köpte jag på Ängsäters Perenner när vi var där med trädgårdsföreningen.

Den första jag köpte var ganska liten, men har vuxit till sig bra under sommaren. Den har inga knoppar, men annat är väl inte att vänta heller. Den andra jag köpte var större och har dessutom vuxit rejält. Den har haft knoppar ett tag, men jag har inte riktigt vågat hoppas på blomning. Men nu blommar den sedan två dagar och vilka underbara blommor den har! Inte bara är de vackra, de doftar fantastiskt också.



Knopparna är också läckra.


Höstsilverax blir ca 150 cm högt, trivs i halvskugga, blommar i september-oktober, är härdigt till ca zon 6, har mörka blad och stjälkar och doftar ljuvligt. En "måste-ha-växt" helt enkelt:-)

12 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Ja det är en fin växt.Har en sort som blommar Juli-Augusti.MVH

AnnCharlotte sa...

Min behagar inte blomma i år, tror den hade för torrt ett tag i somras.
Men vacker är den....
Ha det bra :)

Marit sa...

Nydelige bilder! Jeg har min i full sol og den trives veldig godt med det. Bare den får vann nok tåler den det kjempefint. Knoppene er flotte, ja. De ligner på små druer :-)
Ha en fin kveld. Klem

Bjørkvold besøkshage sa...

Dette er definitivt høstens dronning!!!! Kjempeflotte knopper, blomster og farge på grener og blad. Jeg har hatt min i mange år i H4 og skal få den delt til våren slik at jeg kan få skjønnheten representert flere plasser i hagen. Har delt den grønne Ormdruen, som blomstrer tidligere, og det gikk helt fint.

Bjørkvold besøkshage sa...

Ormedrue er nok det norske navnet hvis noen skulle lure.

Marie sa...

Å så vakker!
Denne må på "må ha" lista mi :)
Klem

Ranten sa...

En skikkelig høgdare i sen høsthage. Hvert år så tenker jeg at den ikke rekker å blomstre, og hvert år så tar jeg heldigvis feil :)

Furulunden sa...

Høstormedruern er bare sååå lekker. Bare må ha den i vår nykjøpte hage etter hvert:)

Veronica sa...

Haha! Jag har oxå med den i mitt senaste inlägg! De är såå fina... jag har haft mina i 3-4 år och det är första gången någon av dem blommar!

Det är bara att gratulera :D

Kram

Hélena sa...

Kan bara hålla med dig! Så härligt med doft i trädgården i slutet på september. Lite oväntat så där!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Furulunden sa...

Nora! Det er Sandvika du ser i bakgrunnen på bloggen min idag. Kun 2-3 min. gange fra hytta:)

MarJE sa...

For ei nydelig plante både i knupp og blomst. Ja ei slik Må eg skaffe meg til neste år!!
Ha ei fin ny veke.