tisdag 17 juli 2012

Våra doftschersminer....


....är fyra till antalet. Stora, gamla och helt underbara när de är alldeles fulla med vita, vackra, doftande blommor. Tre av schersminerna är bara stora, den fjärde är gigantisk. Jag skulle gissa att de längsta grenarna är 5-6 meter höga.

Alla fyra buskarna fanns här när vi flyttade in för två år sedan. Sedan dess pågår en försiktig beskärning för att förnya buskarna. Vi tar 4-5 grenar på varje buske efter blomningen och det verkar de bara må bra av.

Snart är blomningen över för iår och jag kommer sakna den. Doften lägger sig över hela trädgården när de blommar och det är en doft jag inte kan få nog av.

Här några bilder på vår största Schersmin, tagna för ca en vecka sedan.






3 kommentarer:

Marit sa...

Du verden så stort det treet er! Kjempefine hvite blomster. Det er synd en ikke kan kjenne duften her i bloggen :-) Klem

Törnrosa sa...

Våra gamla, stora schersminbuskar är överblommade sedan länge. Men det finns en speciell nere i buskagen mot vår äppelträdgård som alltid blommar flera veckor senare. I mitten av juli. Ser lite annorlunda ut också.
Dina är mycket vackert växta, mer som min senblommande och inte som de enorma buskagen de andra bildar.
Kram från Törnrosa

Ninnibus sa...

Oj, så tjuusiga!! Hyrde en gång en stuga på Gotland där en smultronschersmin fanns..Hade aldrig känt nåt liknande i doftväg..jo förresten..av smultron då.*ler* Busken var så kraftig att vi var 5 man för att nå runt om. Idag äger jag en egen smultronbuske för jag kunde aldrig släppa tanken på den..
Kram och ha det gott!
Ninni