tisdag 10 juli 2012

Underbara Digitalis


En av mina allra största favoriter i trädgården är Digitalis purpurea, Fingerborgsblommor. De är vackra, tåliga, anspråkslösa och frösår sig villigt. Enda nackdelen är väl att de är giftiga, men jag använder alltid handskar när jag jobbar i trädgården och inte brukar vi äta våra blommor heller så det stör mig inte.

Digitalisen har blommat i några veckor nu och snart är showen över för iår tyvärr. De får stå kvar och bilda frön och när de är klara låter jag de fröa av sig och hjälper även till med att strö ut frön i rabatterna. På hösten rensar jag bort de som har blommat på sommaren och flyttar samtidigt in årets nya som har dykt upp lite överallt till rabatterna så allt är klart för nästa år.

Här ett axplock av årets Digitalis-show i min trädgård.












5 kommentarer:

Marit sa...

Ja, digitalis er en vakker blomst. Flotte bilder du har tatt.
Jeg har enorme mengder av de her i sommer, men nå skal de lukes vekk. Det er grenser for hvor mange jeg vil ha ;-)
Klem

Susie på Stjärnarve... sa...

Även här finns det digitalis, även om jag som är lite hårdhänt i trädgården rensar bort dom flesta småplantorna!

Turid sa...

Fiiine digitalis, de er ganske mye senere her, men den som venter på noe godt vet du. Nå har regnet slått hagen paddeflat dessverre. Vi vil gjerne ha litt sol snart tror jeg :)

Mia sa...

Dom är jättevackra, tycker så mycket om dom men de tar plats.. Men det har ju du. Kommer det inte meramblommor om du klipper ner dom?

Vivishagerom sa...

Dette er helt klart en "må ha plante".
Kjempe fine!

Klem Vivi