torsdag 5 juli 2012

Rapport från växthuset


I växthuset frodas grönsakerna och kryddorna. Jag är så glad för mitt nya växthus - inte minst för att odlingarna är i pallkragar som är ungefär en meter upp i luften. Det betyder att inga sniglar har tagit sig in i odlingarna vilket är jätteskönt!

Vi har skördat romsallad dagligen i flera veckor nu.


Persilja kan man inte få för mycket av! Vi passar på att fylla frysen så vi har till vinterns soppor och grytor också:-)


Våra två, små fikonträd som växer i krukor verkar trivas mycket bättre i växthuset än ute. Nu börjar det komma flera småfrukter, så hoppet om att få skörda egna fikon lever:-)


Om det blir några chili återstår att se. Små fruktanlag finns iallafall.


Tomater blir det iallafall - det törs jag lova:-)


Gurkor har vi skördat flera stycken redan. Detta är en "minigurka". Vad sorten heter vet jag inte, vi har inte sått denna själv utan fått den av grannen.


En "skog" med basilika är inte dumt. Det blir mycket god pesto av detta:-)


Utanför växthuset har vi satt två vinrankor. Vitis 'Vanessa' till höger och Vitis 'Boskoop Glory' till vänster.


I den gamla sandlådan trivs löken


Och i krukorna trivs potatisarna


Jordgubbar skördar vi fortfarande, men rabarbern får vila nu.


Dessutom har vi rödbetor som snart kan skördas, morötter som såddes jättesent så där är det långt kvar till skörd samt gräslök. Äppelträden ser ut att ge oss massor med äpplen även iår, men när det gäller körsbären så hyser jag inga större förhoppningar om skörd. Det är några bär på gång, men fåglarna brukar vara snabbare än jag på att skörda:-)

4 kommentarer:

Marit sa...

Det var mye spiselig på en gang! Egen dyrket fiken høres deilig ut :-)

AnnCharlotte sa...

Så mycket gott....
Själv skördar jag sallad varje dag...och njuter av det.
Ha det bra :)

Turid sa...

Flott kjøkkenhage, det er deilig å rusle ut i egen hage å plukke inn til middagsbordet.

Lusthuset sa...

Det växer och blommar fint hos dig också. Visst är det härligt med trädgård. Kram