onsdag 25 juli 2012

Perenna stockrosor


Vi har varit hos släktingar i Hälsingland några dagar och jisses vad det hinner hända saker i trädgården på bara fem dagar! Det växer verkligen så det knakar denna regniga sommar. Just nu har vi högsommarvärme och det tackar perennerna (och även ogräset) för med att växa i rekordfart.

Annars tycker jag att min trädgård är i lite av ett vakuum just nu. Mycket har blommat över och det som blommar nu tar inte "för sig" på samma sätt som t.ex fingerborgsblommor, pioner och schersminer.

Men visst finns det glädjeämnen nu också. Det största just nu är stockrosorna. Jag har alltid trott att de var bienna, men jag har nu fått lära mig att det även finns perenna stockrosor. Detta är vår tredje sommar här och vi har stockrosor som kommer igen varje år från samma plantor. De står intill husväggen i skyddat läge i en liten rabatt som är mycket torr och som har mager jord. Det verkar inte störa alls, de blir lika höga och fina varje år.

Det är en salig blandning av färger


Först ut varje år är de rosa


Sedan kommer de svagt gula


Sedan de gammelrosa


Och till sist de mörkröda. Dessa är mera vinröda än mörkröda och färgen på bilden stämmer inte riktigt.


5 kommentarer:

Marit sa...

Så flotte de er! Stokkroser har jeg hatt i et par år, men de var fylte. De var to-årige.
Tusen takk for pengene, de har kommet frem :-)

Hélena sa...

Stockrosor är så vackert och jag ser med spänning fram emot att se hur mina ser ut när jag kommer hem.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Vigdis sa...

Virkelig vakre stokkroser. Fint med noen planter som blir høye og ranke.

Margrethe sa...

Åhh som de er vakre. Jeg får aldri Stokkrosene til, så jeg må nyte dem hos andre. Dine var helt nydelige.

Mia sa...

Vilken fin färgsammansättning, dom är så fina och tacksamma när dom blommar. Hos mig gör dom inte det men har blad som dasslock, inte har jag plats till det? Läcker mot din husvägg ser det ut, hoppas du får ha dom många år till. Och hoppas du njuter sommaren :)