måndag 2 juli 2012

Jättedaggkåpa - Alchemilla mollis


2007 köpte vi både nytt hus och sommarstuga och jag fick trädgård för första gången. Två trädgårdar till och med. Ungefär samtidigt hade en av min mans kollegor utbildat sig till trädgårdsarkitekt och hon kom och besökte oss i sommarstugan för att ge några tips och råd om vad vi kunde göra i trädgården. När vi fick det färdiga förslaget var en av perennerna hon rekommenderade Alchemilla mollis - Jättedaggkåpa.

Nybörjare som jag var på det här med trädgård och växter så kände jag inte till Jättedaggkåpan så jag googlade och rynkade på näsan åt vad jag hittade. Jag tyckte den verkade jättetrist, bara en massa blad och inga blommor att tala om. Vilken tur att jag tänkte om redan året efter och inhandlade några till trädgården på landet. Sedan dess är Jättedaggkåpan en av mina absoluta favoriter.


Numera tycker jag den är snygg med sitt frodiga växtsätt, snygga blad och läckra limegröna små blommor. Den trivs nästan överallt, jag har den både i sol och skugga. Den klarar perioder av torka, är snygg även efter regnväder, får vara i fred för rådjur och sniglar, är en perfekt marktäckare och kantväxt, och den passar ihop med de flesta andra växter i rabatterna. Dessutom är den lätt att dela och frösår sig villigt, så har man väl köpt ett par stycken så blir det fort många fler om man vill det.


Just nu har jag Jättedaggkåpor i tre rabatter i trädgården. Men jag har hittat gott om små självsådda plantor som står i krukor och växer till sig för att planteras ut i rabatterna om några veckor. Man kan nog knappast ha för många Jättedaggkåpor.....jag tycker inte det iallafall:-)


2 kommentarer:

Laila sa...

Hej Nora! Så roligt att du hittat min blogg - och det ledde ju till att jag hittade hit till din. Ser att du bor nära Stockholm och om du vill sätter jag upp dig på vår lista över stockholmsbloggare som träffas då och då när någon av oss bjuder in till bloggträff. Maila mig i så fall telnr.
Ser att du också har en stor och förfallen trädgård att sätta tänderna och spaden i! Vi har mycket gemensamt och jag hoppas att vi får en givande kontakt!
Ha det gott!/Laila

Marit sa...

Ja, det er en flott staude. Eneste med den at den selvsår seg litt mer enn det jeg liker, men de er lette å luke vekk. Ha en fin dag! Klem fra Marit