måndag 16 juli 2012

Generositet


Jag slutar aldrig glädjas åt den generositet som trädgårdsintresserade människor visar. Tänk vilka enorma mängder växter som sprids som frön, sticklingar, avläggare och småplantor bland oss "trädgårdsnördar". Jag skulle tro att det är växter för ganska stora belopp som är i omlopp, men betalningarna är ofta obefintliga. Man delar gärna med sig utan tanke på egen ekonomisk vinning, många vill knappt att man ens ersätter de för porto eller andra utgifter.

De senaste veckorna har jag haft tur att "drabbas" av denna generositet. För ett par veckor sedan kom en väninna hit på middag och hon hade med sig denna.


En Pseudofumaria lutea som har fått flytta in i "ö-rabatten". Jag är medveten om att den sprider sig villigt, men där står den på ett ställe omgiven av berg så den kan inte ta sig så långt.

I torsdags förra veckan kom min mamma hit och hon hade också med sig godbitar (kanske inte så konstigt att ens mamma delar med sig, men glädjen att få är lika stor oavsett vem givaren är)

Mamma hade med sig sticklingar av Kolkwitzia....


....och små plantor av någon sorts Doronicum (okänt vilken sort). För säkerhets skull tog mamma bort all jord från rötterna innan hon åkte hit. Det är knepiga regler för att transportera växter mellan Norge och EU så det är bäst att vara på säkra sidan:-)


Jag har även haft tur att få sticklingar av en person som jag aldrig har träffat men som jag har kontakt med via bloggen. Dessa kom i posten i fredags


Fem sticklingar av den underbart vackra Sambucus Nigra 'Black lace'. Tack återigen snälla Marit!

Och som inte detta vore nog så är det fröer på väg från en annan människa i Norge som jag inte heller har träffat men som på ett trädgårdsforum erbjöd sig att skicka fröer mot porto.

Dagens bukett går till alla generösa, underbara trädgårdsvänner - kända och okända!



5 kommentarer:

Berit sa...

Ja visst finns det en enorm generositet bland alla vi trädgårdsvänner. jag uppskattar verkligen mina växter jag fått av både forumister och bloggvänner.
generositet

Susie på Stjärnarve... sa...

Visst är det så att vi trädgårdsnördar gillar att dela med sig. Och mycket kul har man fått under åren. Just nu väntar jag t.ex. på att dom tre olika rosa-lila vallmon jag fick frön till och sådde direkt i långrabatten ska börja blomma.
Sen brukar jag fråga ibland på bloggen om det är något speciellt som önskas!?

Marit sa...

Dette er noe alle hagegale opplever fra tid til annen. Jeg har flere planter i hagen min som jeg har fått av andre. Det er jo veldig koselig. Håper du får til alt du har fått! Klem

trädgårdsdrömmar sa...

Inte så dumt med givmilda bloggvänner.Har även jag sänt iväg lite fröer och själv fått frö.MVH

Karin - Mina Rum sa...

Det är verkligen ett perfekt sätt att ge och ta. Det känns dessutom lite roligt att ens egna sticklingar kan få nytt liv i en helt annan trädgård.

Klematisen du visade i förra inlägget är helt ljuvlig. Den skulle passa helt perfekt vid mitt plank så jag ska nog försöka få ta på samma sort.

Kram!