tisdag 3 juli 2012

Stjärnflocka - Astrantia major


En annan av mina favoriter i trädgården är Astrantia major, Stjärnflocka. Jag har tre olika sorter, men planen är att skaffa fler:-)

Den första jag köpte var 'Buckland'. Blommorna går i vitt och svagt rosa.


Förra året köpte jag två sorter till. 'Shaggy' som blommar i vitt och limegrönt....


....samt 'Abbey road' som har mörkröda (eller vinröda möjligen?) blommor.


Jag gillar alla tre sorterna, men 'Abbey road' är nog den jag tycker bäst om. Färgen är helt fantastisk tycker jag!


Astrantia major är en av mina favoriter av flera anledningar. Den har snygga blommor men även snygga blad och är lätt att kombinera med många andra växter i rabatten. Den blommar länge på stjälkar som klarar både vind och regn. Och sist men inte minst så ratas den av både sniglar och rådjur:-)

6 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Hei!
Kjempe fin plante som er dekorativ i hagen, men den frør seg veldig!

Nyt sommerkvelden! Klem

Marianne sa...

Så fint å se disse vakre i full blomst. Vi var i Strømstad i helgen og der kjøpte jeg meg 8 stk. Den limegrønne synes jeg var helt fantastisk. Legger mine ut på min blogg, men uten blomster i morgen. Håper jeg får like fine blomster som dine, men jeg må nok vente til neste år. Godt å vite at snilene ikke liker dem, for har så mye av de.

Hélena sa...

Älskar stjärnflockan och ska utan tvekan skaffa fler :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Marit sa...

Ja, de er så vakre! Jeg har samme dille her, og vil gjerne ha tak i flere navnesorter jeg også. De frøsår seg ganske bra ja, men de er jo fine å gi bort til andre som vil ha de.
Klem

Susie på Stjärnarve... sa...

Jag gillar dom också - och precis liksom du gör så gillar jag dom mörkt färgade bäst!

Gunilla K sa...

Den mörka växer här hos mej och den sprider sej villigt. Helt underbar och perfekt att dela med sej av till grannar och bekanta.
Kram Gunilla