tisdag 24 april 2012

Lycka.....


.....är att upptäcka att rabarbern man trodde var död inte är det iallafall :-)

En sak är min man och jag rörande överens om när det gäller trädgården; vi skall ha rabarber i den. En försommar utan smulpaj med rabarber är ingen riktig försommar:-)

Förra sommaren fick vi rabarber av min svägerska som har några riktigt stora plantor i trädgården. Vi delade hennes rabarber och tog med hem och planterade. Detta gjordes på sensommaren. Om detta är rätt sätt att gå tillväga vet varken vi eller hon - det hela gjordes spontant när vi fick syn på hennes gigantiska rabarberplantor.

Rabarbern planterade vi i samma odlingslåda som vi har jordgubbar. Jag har även haft några småplantor där av aklejor och fingerborgsblommor som har självsått sig i trädgården och som jag har velat ha kvar men inte hade någon plats för förra sommaren. Odlingslådan har varit täckt med löv hela vintern.

Enda sädan jag tog bort lövtäcket har jag gått och spanat efter rabarbern, men den har inte synts till. Till slut konstaterade jag att det var kört och bestämde mig för att odla lök på den platsen istället och att köpa ny rabarber så småningom. I söndags flyttade jag undan alla små självsådda plantor och rensade bort ogräs för att kunna sätta löken och det var då jag fick se detta


En pytteliten, röd vacker rabarberspira. Den andra plantan verkar också vara på gång, även om den var om möjligt ännu mindre. Snacka om lycka:-)

Det betydde i sin tur att löken inte kunde planteras i odlingslådan iallafall, så då fick det bli en snabb nödlösning eftersom det var hög tid att få sättlöken i jorden. Förra ägaren hade lämnat kvar en sandlåda utan sand i. I den odlade vi potatis förra året. Nu fick den markduk i botten, fylldes med halvförmultnad trädgårdskompost, hönsgödsel och ny jord och så fick detta bli vår lökodling istället. 36 lökar fick plats. 12 gula, 12 röda och 12 silverlökar.


Vi har aldrig odlat lök tidigare, skall bli spännande att se hur det går.

Inga kommentarer: