onsdag 18 april 2012

Förgrodd av potatis

För ett tag sedan köpte vi en påse med sättpotatis av sorten Timo. Det är en tidig sort och enligt etiketten är det Finlands mest sålda tidiga sättpotatis. (Så nu får vi hoppas att finnarna har god smak vad gäller potatis)

Påsen med potatis har legat kallt och mörkt sedan vi köpte den och igår började vi förgro. Ca 40 potatisar ligger nu i äggkartonger på bänken i ett rum i källaren där det är ljust och lite svalare än rumstemperatur. Nu återstår bara att ordningsställa pallkragarna där potatisen skall växa så småningom och att hoppas på att de får fina groddar. Sedan håller vi tummarna för att vi inte har börjat för sent för att få åtminstone några egenodlade potatisar att äta till midsommarsillen (det är ju faktiskt bara drygt två månader kvar til midsommar)

Jag har försökt läsa på lite om att förgro potatis och det verkar finnas lika många råd som det finns odlare. Många förespråkar att man skall förgro i jord, men eftersom en del verkar ha haft problem med att groddarna bryts av då så skippade jag det och lade potatisen i äggkartonger. Det har fungerat för oss tidigare så då kör vi vidare på den metoden. Om förgrodden skulle misslyckas så har vi nästan lika många sättpotatisar kvar som ligger kallt och mörkt i kylskåpet som vi i så fall får plantera direkt utan förgroning. Orsaken till att jag inte förgror de också är att vi inte har plats i trädgården för att odla så mycket potatis.

Kanske inte världens roligaste bild till detta blogginlägget, men eftersom jag personligen föredrar blogginlägg med bilder istället för bara text så får det bli en bild på potatisarna som de ser ut nu :-)


Vad gäller resten av våra odlingsprojekt så kan jag rapportera att jag senaste veckan har omskolerat ca 1/3 av persiljan samt gallrat blomstertobaken. Fortfarande lever allt jag sådde men både resten av persiljan och basilikan skulle nog behöva omskoleras så fort som möjligt.

5 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Tidigare - när vi bodde i Stockholm - satt jag alltid Early Puritan, men här kan jag inte sätta potatis eftersom vi har sporer/virus av potatisbladmögel. Dessutom kan jag inte heller ha tomater, som jag normalt brukade ha ett par stora krukor med - dom är ju släkt med potatis och angrips också! Trist, mend et finns bönder i närheten som odlar så det är ganska OK ändå!!

Ninnibus sa...

Jisses asså..Hä bli färskpotatis till midsommar hör jag..*ler* Är helt rudis på vårpärer själv..eftersom de finns på ICA sen..men det skulle vara kul att prova i en hink eller så. Måste de vara sättpärer..och var köper man de?
Kram och lycka till med knölarna..
Ninni

Karina sa...

Hej! trevligt blogg du har! MVH Karina zon 5

Mia sa...

Just idag är inte vädret så illa, det är i varje fall uppehåll.. Funderarade faktiskt på om jag ska trotsa naturen och sätta ut potatisen.... Men kanske bäst att vänta en vecka till... Det kliar så i odlarnerven..
Lycka till :)

Marit sa...

Spennende med forgroing av poteter. Får håpe været blir bedre og at en kan få kommet i gang ute.