söndag 1 april 2012

Beskärning av häcken

Vår trädgård är gammal och man kan se att den har varit jättefin en gång i tiden. Enligt grannen hade en tidigare ägare anlitat en trädgårdsmästare för att sköta om trädgården, men de senaste 20 åren har det inte gjorts något alls förutom klippning av gräsmattorna.

Det finns ganska många buskar och några häckar i vår trädgård. Några känner jag igen, andra är jag lite mera osäker på. Risiga och övervuxna är de flesta iallafall:-)

Från garaget nede vid vägen går en ganska brant grusgång upp mot huset som ligger nästan högst upp på tomten (tomten är brant). Längst ner vid garaget är det en häck på vänster sidan av grusgången (när man kommer uppifrån). Jag TROR att det är rosenspirea, men är inte säker. Säkert är iallafall att häcken behövde en klippning, den växte både in i grusgången och in i trädgården där äppelträden står. Denna bilden är från juni 2011.


Plymspireorna på höger sidan är inget problem. De vissnar ju ner varje höst och är lätta att klippa till när de tar för stor plats i gången. Rosenspirean (???) har vi så långt klippt på sidan när den har tagit för stor plats. Men buskarna var risiga så nu bestämde jag mig för att beskära. Eftersom jag är osäker på vad detta är och därmed osäker på hur det skall beskäras så tänkte jag från en början bara gallra. Men efter att ha försökt ett tag på den första busken så gav jag upp tanken på gallring. Kvistarna var ett enda virrvarr och det var omöjligt att få ordning på det. Så jag satsar på att dessa buskar tål att skäras ner till 10-20 cm över marken. För så här ser det ut nu:-)


Jorden verkar vara bra här, jag antar att alla löv och fallfrukt från äppelträden har bidragit till detta. Nu har jag gödslat med hönsgödsel också och sen får vi se om det blir någon häck i sommar. Blomning lär vi väl få vänta på tills 2013, men det gör inte så mycket. Dessutom står ett par buskar kvar (nere vid staketet) som förhoppningsvis kommer blomma iår. Vi har planer på att röja hela slänten där så jag klippte inte ner de buskarna. Återstår att se om vi hinner röja denna sommaren eller om det blir ett projekt för 2013:-)

1 kommentar:

Ninnibus sa...

Hej och tack för ditt besök hos mig..Vad kul med en till trädgårdsentusiast!! Hoppas att du fortsätter blogga och haft en välbehövlig paus från skrivandet..
Undrans om jag inte varit hos dig förr...känns väldigt bekant..*ler*
Kram och ha en fin dag..
Ninni