lördag 16 oktober 2010

Pelargoner......

......har aldrig riktigt varit min "grej". Farmor hade pelargoner och jag minns att jag som barn tyckte att bladen luktade illa.

Med åren ändras smaken och i sommar köpte jag 6 stk namnlösa,vita pelergoner på Ösmo Plantshop. Dessa fick stå i krukor på landet. Under sommaren flyttade jag hem krukorna och de har stått vid vår port. Jag har vattnat och klippt bort fula blad och blommor ibland, så mycket mer har jag inte gjort. Idag skulle krukorna tömmas och ställas in i förrådet för vintern. Planen var att kasta pelargonerna på komposten eftersom det här med att övervintra växter inte heller är riktigt min "grej" (jag är nog en utpräglad perennmänniska:-). Men det kändes slösaktigt och dumt att slänga dessa pelargoner som har stått och blommat så fint hela sommaren utan att jag har behövt göra så mycket. Dessutom hade de fullt av knoppar och jag njuter gärna av flera blommor. Så jag planterade om pelargonerna til vanliga småkrukor, klippte bort fula blad och några vissna blommor och tog in de. Min man tyckte inte riktigt att pelargoner passade med övriga krukväxter och inredning (och jag kan hålla med honom), så pelargonerna fick på nåder flytta in i tvättstugan i källaren. Något svalt rum att övervintra de i har jag inte, så de får står där nere i rumstemperatur. Min svärmor övervintrar sina pleragoner i rumstemperatur och hennes blir större och finare för varje år, så förhoppningsvis skall det väl gå bra. Återstår nu bara att se om jag kan göra det här med övervintring och "ut-och-in-växter" till min grej iallafall.....jag tänker åtminstone göra ett försök:-)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Lycka till:)
Själv har jag alltid älskat pelargoner! De är så blomvilliga och det finns ett sådant enormt varierat urval, både av blomfärger, former och
blad.
Ha det gott,
Charlotta

Mia sa...

Såg en 'pelargongubbe' på TV som menade att man inte skulle klippa ner dom och ställa dom mörkt, dom blev finare om dom fick växa. Så har du tur så har du en fin blomstring redan till 1 maj ute :)

AnnCharlotte sa...

Har inte varit min grej heller men jag har fastnat lite för dem iallafall. Jag köpte fina enhetliga krukor och hade dem som sticklingar i vadagsrummet i våras innan de fick flytta ut. Nu ska några ner i tvättstugan medan de med finast blad ska stå i vardagsrummet igen ;)