måndag 1 februari 2010

Nötskrika

I början av denna vintern kom det ibland någon enstaka nötskrika till min trädgård. För ungefär en månad sedan utökade jag fåglarnas "meny" i trädgården med jordnötter och solrosfrön (innan fick de bara talgbollar och vildfågelfröblandning). Jordnötterna är mycket populära hos nötskrikorna och ryktet verkar ha spridit sig bland de, för nu är det en strid ström av nötskrikor i trädgården. Rekordet är från igår, då var de 6 stk samtidigt i syrenbusken där maten hänger:-)

Jag har läst att en del inte gillar nötskrikor och att de jämförs med kråkor och skator, dvs att de skräpar ner och äter "för mycket". Själv gillar jag nötskrikorna. Jag tycker de är vackra, och låt gå att de tömmer en jordnötsautomat på en dag - så länge de inte skrämmer bort alla småfåglar och så länge de delar med sig till talgoxarna och blåmesarna så är de välkomna i min trädgård.







Dessa bilder platsar tyvärr i kategorin "inte helt lyckade". Jag har fotat genom fönstret (som nog inte är helt rent tyvärr) och dessutom inte lyckats vara helt stadig på handen så bilderna är något suddiga.

I Fågelguiden läser jag följande om Nötskrikan: Nötskrikan är en kråkfågel som är vaksam och skygg och som häckar i olika slags skogsmark och även större, tätare parker. Den vill helst ha närhet till ekollon som den hamstrar under hösten till vinterföda. Nötskrikan stannar oftast över vintern, men år när det är ont om ekollon händer det att den flyttar till Danmark på hösten. Nötskrikans kost är varierad. Den äter många sorters frukter, insekter, kräldjur, fågelägg, fågelungar, små däggdjur, as och till och med huggorm. På hösten och vintern lever den av ekollon och nötter.

2 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

jeg har aldri hatt nøtteskrike i hagen her, men synes det er kjempefine fugler og blir alltid glad når andre viser de. Har også hørt at de kan være plagsomme, men fint å høre at du liker din flokk :)

AnnCharlotte sa...

Jag tycker de är fina...vet inte varför de har dåligt rykte. Alla fåglar blir väl lika hungriga ;)