fredag 15 januari 2010

Wij Trädgårdar i Ockelbo

I slutet på juli besökte jag Wij Trädgårdar i Ockelbo. Det regnade större delen av dagen, eller det korrekta är kanske att säga att det vräkte ner. Som tur var så var det uppehåll just när vi var där, men det var mycket blött! Gräsmattorna var rena lervällingarna och det var massor, massor med jobbiga myggor:-( Jag har läst en del om Wij Trädgårdar och det mesta har varit positivt så jag åkte dit med ganska höga förväntningar! Bland det första som slog mig var att det var ett stort område. Omgivningarna var vackra och säkert ännu finare när vädret är bra. Jag tog en karta vid ingången och begav mig in på området. Jag började med köksträdgården



Området var jättefint. Sommarblommor blandat med grönsaker och inte ett ogräs så långt ögat kunde se.



Trädgårdsmästarstudenter hade gjort små tema-köksträdgårdar. Här är en med solrosor och gult som tema



Nästa område var fyllt av rosor. Om detta är permanent eller ej vet jag inte, men det kanske också har att göra med att dom hade en Rostemavecka tidigare på sommaren? Tyvärr var rosorna ganska "ledsna" och hängiga på grund av allt regnande.





Rosor är inget jag är jätteintresserad av (även om jag tycker de är fantastiskt vackra) så jag gick raskt vidare. Strax bredvid rosorna fanns några underbara klematis i fina stöd. Finast av alla var denna



Jag skulle gärna vilja ha denna i min trädgård, och som tur är så fotade jag namnskylten:-) Jag har inte forskat vidare om denna klematisen, men av namnet att döma så verkar den vara estländsk?



Denna rabatten gillar jag skarpt



Rabatten bakom var inte dum den heller



Nära utgången fanns ett område som jag tror att Ulf Nordfjell har varit med att designa. (Jag har tyvärr slarvat bort programmet så jag är lite osäker)

Här är "ingången", alternativt avslutningen, beroende på vilket håll man kommer från.



Området var indelat i flera rum och mitt favoritrum innehöll bl.a. denna fantastiska rabatten





Här en annan fin rabatt. Det var inte så mycket som blommade i denna rabatten, men den var färgrik ändå.





Jag är lite kluven när det gäller Wij Trädgårdar faktiskt. Vissa rabatter var jättefina och jag gillade köksträdgården. Men jag tyckte att det var ganska glest med upplevelser trots det stora området. Det var mycket gräsmattor och långt mellan varje planterat område. Kanske hade jag inte reagerat på samma sätt om det hade varit soligt och lite mindre myggigt? Kanske hade jag kunnat njuta mer av omgivningarna då? Ett minus var dessutom det klena utbudet av växter till salu. Dyra var de också. Jag antar att försäljning inte är det primära för Wij, men om man först skall ha en växtförsäljning så borde man kanske satsa åtminstone litegrann? Jag avslutade med att besöka växtförsäljningen, och det var en trist avslutning.
Det var hur som helst mycket intressant och roligt att besöka Wij, men jag är tveksam till att jag kommer åka dit igen.

Avslutningsvis vill jag visa en bild jag blev jättenöjd med och denna solrosen är ju helt fantastisk. (Kolla även på den bakom som visar sig i "profil". Vilka färger!) Någon som vet vad denna kan heta?

1 kommentar:

Marie sa...

Herlege bilde :)

Sommar, sommar, sommar :)
Blommar, blommar, blommar :)