lördag 9 januari 2010

Kalla buskar, tungt täcke

Kylan håller i sig och vi har fått drygt en decimeter till med snö denna veckan. Det blev lite för mycker för min Rosenspirea som nu har gett upp och lagt sig ner



Just nu är det svårt att tro att den var så här fin för bara några månader sedan.





Jag har inte brytt mig om att skaka av snön på Rosenspirean även om jag kanske borde ha gjort det. Jag har planerat att beskära den senare i vinter, så då får den vara fram tills dess.

Jag är fascinerad av Rhododendron-knopparna. De finns där under hela hösten, vintern och våren och påminner om att det så småningom blir varmt, grönt och blommigt igen:-) I början av december innan snön kom såg de ut så här:



Nu ser busken kall och trist ut



Men om man tittar lite närmare, så finns de uthålliga knopparna där fortfarande



Och tänk att i de små, kalla, snötäckta knopparna döljer sig detta vackra



Värt att vänta på eller hur? :-)

4 kommentarer:

Mia sa...

Med så mycket snö som nu kan det hända att buskarna får lite naturlig beskäring men då blomstrar dom kanske ännu mer till sommaren. Jag har som regel 1 meter snö här så jag är vant med att jag måste surra ihop alla buskar och träd med ett tjockt nylonsnöre på hösten, annars ändar detinte bra här. Ser helt for j-ligt ut men det måste till.. Nu är det väl kanske inte allt för ofta du får så mycket snö, eller?
Ha en fin helg :)

Annika Christensen sa...

Det går fortare än man tror.
Dagarna är iallafall ljusare nu.
Ha det gott
Annika

AnnCharlotte sa...

naturen är fantastisk...eller hur?

elle-melle sa...

Det er et lite under som skjer hver vår når knoppene svulmer og springer ut til fantastiske blomster:)
Min rhododendron ser likedan ut og heldigvis er det bare bra den ser slik ut når frosten er hard.
Det skal ikke mange gradene oppover mot null før den ser like sprek ut igjen!