tisdag 1 december 2009

Skapandet av en ny rabatt

På vänstra sidan av vårat hus har vi en trappa (vi har suteränghus). Utanför trappan tar gräsmattan vid och tomten är ganska smal just här. Vi har en liten gräsplätt, sedan börjar "stigningen" upp mot nästa nivå av tomten. På andra sidan gräsmattan är det ett litet skogsparti. Denna delen av tomten är i princip insynsskyddat, men den har också varit ganska tråkig. En murtrappa och en grässlänt med massa mossa i är inte direkt upphetsande:-) Längs med trappan växte det blå, ganska kraftiga men också fina växter. Jag har misstänkt att detta var ogräs och efter att jag frågat en trädgårdsmästare fick jag det bekräftat; det var Vallört. Vallörten har pålrötter och sprider sig både med frö och rötter. Inte konstigt att dessa tog för sig bra i vår gräsmatta då. De är förvisso vackra, men jag har ända sedan vi flyttat in i huset funderat på att göra en rabatt där istället. I juni tog jag spaden fatt och började gräva. Rabatten blev ca sex meter lång och en meter bred.

Dessa fick alltså stryka på foten:



Jag gillar verkligen färgen på Vallörten, men att ha kvar den var inget alternativ - den kommer bara att ta över hela rabatten och sprida sig hej vilt. Här är en närbild som visar den vackra blå färgen:



I ett hörn på tomten hittade vi fina stenar som förra ägaren hade lämnat.



Dessa fick bilda kant mellan gräsmattan och rabatten.

Det tog några eftermiddagar att gräva bort gräsmattan och rensa jorden för alla Vallörtsrötter. Jag jordförbättrade sedan med kogödsel innan jag planterade.

Jag ville att även denna rabatt skulle domineras av vita blommor samt möjligen även några rosa. Vår trädgårdsförening får i juni varje år besöka en perennodling och köpa perenner till förmånliga priser. Jag läste på innan och åkte dit med min shoppinglista och köpte 26 stk. för en totalsumma av 730:-. Det blev följande perenner:

• 2 stk PAEONIA OFFICINIALIS ”ALBA PLENA” Vit Bondpion
• 2 stk PAEONIA LACTIFLORA “FESTIVA MAXIMA” Vit Luktpion
• 3 stk HEMEROCALLIS HYBRID “COOL IT” Vit Daglilja
• 2 stk AQUILEGIA “KRISTALL” Vit Akleja
• 2 stk AQUILEGIA VULGARIS ALBA Vit Akleja
• 3 stk ASTRANTIA MAJOR ”BUCKLAND” Rosa Stjärnflocka
• 3 stk DICENTRA SPECTABILIS ”ALBA” Vit Löjntnantshjärta
• 3 stk DELPHINIUM PACIFIC ”GALAHAD” Vit Praktriddarsporre
• 2 stk POLEMONIUM CEARULEUM ” ALBUM” Vit Blågull
• 4 stk PHLOX PANICULATA ”WHITE ADMIRAL” Vit Höstflox”

Samma dag som jag var och handlade perennerna började det regna och det fortsatte i två dygn. Totalt kom nästan 80 mm, så både jorden och växterna var ordentligt genomvattnade när det var dags för plantering.

Här är resultatet:



Jag flyttade även ett par vita Fingerborgsblommor och några sådda rosa Temyntor till denna rabatten. Temyntorna blev gigantiska och tog över lite väl mycket. Dessa är tveksamt härdiga så det blir spännande att se om de kommer tilbaka nästa år (fortsätter vintern som den har börjat så går det nog bra. Vi har knappt haft frost här än). Förhoppningsvis har de nyplanterade perennerna växt till sig såpass att de kan "ta upp kampen" med Temyntorna isåfall.

Några av mina nyförvärv blommade i somras. Här några exempel:

Stjärnflocka:



Akleja:



Daglilja:



Fingerborgsblomma:



Jag är nöjd med att ha gjort iordning denna rabatten och jag är också nöjd med hur den tog sig första året. Däremot kvarstår ju att se hur det blir nästa år när allt växer till sig. Möjligt då att något måste flyttas eller ändras - men sånt är ju också kul:-) Några av perennerna jag köpte är nya i min trädgård och jag blev förälskad direkt i framförallt Stjärnflockan och Aklejorna. Dessa båda blommade rikligt med vackra blommor. Stjärnflockan blommade tills långt på hösten och bildade ett vackert par med "grannen" vita Höstflox i september. Pionerna däremot är jag orolig för. Bladen vissnade efter hand och de såg allmänt trista ut. Spännande att se om de kommer tillbaka nästa år igen!

Till slut ett par bilder från slutet av Juli, ca 1 1/2 månad efter att jag planterade:



Och till sist en bild närifrån som visar slänten också:

2 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Se der ja :)
Nå kom kommentarfeltet på plass!

Så fint beddet ble :) Peonene greier seg nok, jeg har også opplevd at bladene visner ned, men rota er jo der også kommer det vel nye skudd til neste år tenker jeg :D

Nora sa...

Hei Anne! Ja, se nå virker det:-) Tusen takk for hjelpen!! Jeg håper virkelig at pionene skal overleve - pioner er noe av det vakreste jeg vet! Litt "skummelt" bare at de visnet helt når alt annet vokste så det knaket, men sånn er det vel. Jeg håper på fine, nye skudd om noen måneder:-)