tisdag 8 december 2009

Buskar och träd

Jag har några buskar (och träd på) tomten. Allt har planterats av tidigare ägare. Som tur är har de planterat buskar jag tycker om:-) Tyvärr vet jag dock inte vilka sorter det är. Jag har inte bilder på allt, men här är några iallafall:

Schersminen som doftar underbart! Den står i ett hörn på tomten, precis bakom brevlådan. En jättebra placering tycker jag - varje gång man går in på uppfarten under tiden schersminen blommar känner man den fantastiska doften:-)



Forsythia är fantastisk tycker jag. Förutom några guldvivor och sedum som blommar i gräsmattan är det bara Forsythian som är gul i trädgården hemmavid. Jorden är inte så djup där Forsythian står, kanske det är orsaken till att den är ganska gles? Några rotskott har växt sig ganska stora så de tänkte jag gräva upp och plantera någon annanstans i trädgården där jorden är bättre. Bakom Forsythian står två tallar som är ganska höga och fina. Ända nackdelen är att gräsmattan torkar runt träden på sommaren. Jorden är inte så djup där heller och tallarna verkar suga åt sig det lilla vatten som finns.



Denna spirean står precis vid stora altanen. Doftar underbart den också!



Jag älskar syrener och jag är jätteglad för att det finns gott om syrener på tomten. De fungerar både som insynsskydd och rumsavdelare och så doftar de fantastiskt gott! På vintern hänger jag fågelmat i syrenerna och njuter av att titta på småfåglarna. Här är syrenerna vid stora altanen.



Detta vet jag inte vad det är för något, men blommorna är vackra. Buskarna är ca 1 meter höga och blommar i juli. Om någon vet vad detta är så tas tips tacksamt emot!





Vid ingången på övervåningen/baksidan står en kaprifol. Sommaren 2007 såg den ut så här:



Två somrar senare (utan någon beskärning under tiden) såg den ut så här:



Som synes har den växt något enormt på två år och den växer snart in i huset:-) Behöver jag säga att beskärning av kaprifolen står högst upp på "att-göra-listan" för 2010? :-)

Jag har en Rhododendron också. Den är ganska gles och klen tyvärr. Jag har börjat gödsla med Rhododendron-gödsel, så jag hoppas den blir bättre nästa år.



Ett litet äppelträd och ett litet päronträd står i en av rabatterna. Päronträdet drabbades hårt av löss i år och alla fruktämnen dog. Äppelträdet däremot gav oss några goda äpplen. Päronträdet i blom:



Jag har också en en och en rönn. Dessutom är skogen granne på ena sidan tomten. Jag vill gärna ha flera buskar (framförallt som insynsskydd mot gatan) men innan jag planterar något måste jag undersöka vad som skulle passa. Hela tomten ligger på berggrund så jorden är inte så djup och det blir fort torrt på sommaren.

2 kommentarer:

Kathrine sa...

Hei! Og takk for koselig kommentar i hagebloggen min:) Mange flotte busker du har! Før var jeg ikke så glad i busker, men de senere årene har jeg plantet mange forskjellige.
Den du lurer på, vet jeg hva er, men kommer neimen ikke på det! Fin er den iallefall:)
Syrin liker jeg også, men har bare en gammel. Ønsker meg flere. Fikk et råd om å klippe av alle frøstandene på syrinen for å fremme neste års blomstring, men sluttet med det da fuglene elsker syrinfrø. Og blomstringen ble like overdådig likevel uten fjerning av frøene. I år var det så mye blomster at blad og greiner ikke syntes. Helt flott!
Ha en fin helg:))

Stein sa...

Heisan.
Dette er en Rosespirea 'anthony waterer.

Mvh
Stein